szukaj
Inhalanty (rozpuszczalniki, aerozole)
Bardzo groźna, a niedoceniana grupa substancji uzależniających. Są to środki przemysłowe zawierające substancje lotne pobierane przez wdychanie. Łatwo dostępne, w większości nie są objęte ustawą o zwalczaniu narkomanii.

Do oszałamiania używane są: benzyna, propan-butan z butli turystycznych, kleje i rozpuszczalniki. Wąchać można dezodoranty, lakiery i farby, środki piorące. Szczególnie aktywnymi substancjami są tri (trójchloroetylen) i tetra (czterochlorek węgla), a także aceton, octan amylowy, cykloheksan i wiele innych. Czas działania inhalantów waha się od 15 do 45 min, w zależności od produktu.

Co oferują?
Bardzo szybki haj, lekkie oszołomienie, poczucie euforii, żywość fantazji, halucynacje. Wylewność i zaufanie do innych.

Jakie efekty fizyczne powodują?
Kichanie, kaszel, nudności, wymioty, biegunkę, podwójne widzenie, senność, bóle mięśniowe, kaca po użyciu. U stosujących chronicznie: niewydolność sercową, utratę przytomności, nieodwracalne uszkodzenie wątroby, nerek i szpiku kostnego.

Po czym poznać, że ktoś wącha?
Ma czerwone lub łzawiące oczy i nos, krosty i ranki wokół nosa i ust, niezwykły zapach oddechu. Inne objawy to zachowanie wskazujące na upicie się lub oszołomienie, bełkotliwa mowa, nudności, spadek apetytu, lęki, pobudliwość, drażliwość, chroniczny kaszel i kichanie, częste bóle głowy, utrata pamięci, brak koncentracji, problemy w szkole, złe wyniki nauczania, wagarowanie.

Dla rodziców dzieci stosujących inhalanty sygnałami ostrzegawczymi są: zapach chemikaliów na włosach i ubraniu, foliowe torby, nasączone chusteczki, charakterystyczny zapach z ust utrzymujący się do kilku dni, plamy, szczególnie na mankietach.

Skutki przedawkowania: śmierć może nastąpić przy pierwszym użyciu w wyniku arytmii serca lub uduszenia. Śmierć może również nastąpić w wyniku lekkomyślnego zachowania, wynikającego z nieograniczonego poczucia mocy. Biorący może nieumyślnie spowodować śmierć innych.

Pierwsza pomoc
Natychmiast dzwoń po pogotowie!!! Zachowaj spokój, ponieważ nagła śmierć zatrutego może nastąpić w wyniku ataku serca spowodowanego podnieceniem. Jeżeli potrzeba, zastosuj sztuczne oddychanie (usta-usta). Weź ze sobą, jeśli możesz, produkt, który mógł być użyty, aby ułatwić lekarzowi rozpoznanie.

Czytaj także

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj