szukaj
Mapa chińskich autostrad
Autostrady z fabryk do portów
W Chinach jest 3,7 mln km dróg, z czego 65 tys. km stanowią autostrady. Ich sieć już w tym roku wydłuży się do 70 tys. Tym samym drogowcy utrzymają zeszłoroczne tempo budowy – w 2009 r. przecięli wstęgi na 4391 km i wbili łopaty pod budowę kolejnych 16 tys. km.
Chińskie ministerstwo transportu www.moc.gov.cn

Większość autostrad przecina wschód i południe kraju, łączy nadmorskie porty z fabrykami położnymi dalej od wybrzeża. To na nich jest najtłoczniej, korzystają z nich głównie przeładowane i powolne ciężarówki. Starsze drogi, projektowane jeszcze w latach 90., mają po dwa pasy w jedną stronę, ale już na przykład na trasie G2 z Szanghaju do Pekinu kierowcy mają do dyspozycji trzy, a nawet cztery pasy i pokonanie tysiąckilometrowego odcinka zajmuje im około 10 godz.

W Chinach obowiązuje limit prędkości do 120 km na godzinę, ale w praktyce kierowcy jeżdżą znacznie szybciej, bo łamanie przepisów umożliwia dobre oznakowanie fotoradarów. Na autostradach powinni poradzić sobie także ci, którzy nie znają alfabetu chińskiego – znaki są zazwyczaj dwujęzyczne, chińsko-angielskie, choć w prowincji Mongolia Wewnętrzna angielski ustępuje mongolskiemu. Na razie autostrady nie łączą Pekinu z wszystkimi prowincjami. Dopiero w planach są autostrady do odległego Tybetu (3,7 tys. km) oraz do leżącego na granicy z Kazachstanem Sinkiangu (2,5 tys. km). Chińscy drogowcy budują nie tylko autostrady. W zeszłym roku wyremontowali lub zbudowali od podstaw ponad 300 tys. km tras lokalnych, rozpoczęli także remont drogi do tybetańskiego powiatu Medog, ostatniego w Chinach bez drogi pokrytej asfaltem.

Czytaj także

Ważne w świecie

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj