Jak się robi kampanię wyborczą w USA
Światło, kamera, kandydat
Od czterech lat Obama grał w niej główną rolę, na miesiąc przed wyborami nagle ma poważnego konkurenta.
Pierwsza debata w tej kampanii. Romney przez półtorej godziny był stale uśmiechnięty i pewny siebie, Obama stał ze wzrokiem zatopionym w notatkach
Doug Pensinger/Getty Images/Flash Press Media

Pierwsza debata w tej kampanii. Romney przez półtorej godziny był stale uśmiechnięty i pewny siebie, Obama stał ze wzrokiem zatopionym w notatkach

Debaty telewizyjne, zwieńczenie kilkumiesięcznej kampanii wyborczej, to mieszanka quizu z wiedzy politycznej, konkursu krasomówczego i przesłuchania do superprodukcji, jaką jest amerykańska polityka.

Nie było złośliwych sędziów, wrzeszczącej publiczności ani powtórek w zwolnionym tempie. Ceremoniał amerykańskich debat prezydenckich zakazuje podgrzewania emocji, każdy z kandydatów ma równe szanse, tyle samo czasu na wypowiedzi. Widzowie nie mogli też głosować – ich czas przyjdzie 6 listopada. A jednak w ubiegły czwartek było jasne, kto to starcie wygrał: nieudacznik Mitt Romney, choć to Barack Obama prowadzi w sondażach.

Denver od roku szykowało się na to wydarzenie. Jeszcze w lipcu debata stanęła pod znakiem zapytania – kilka kilometrów od Magnus Arena szaleniec zastrzelił 12 osób na premierze nowego filmu o Batmanie. Debaty jednak nie odwołano, wzmocniono tylko środki ostrożności. Scenografia – dwie mównice dla kandydatów, stół z fotelem dla prowadzącego i błękitne tło z amerykańskim orłem – stanęła na boisku hokejowym miejscowego uniwersytetu. Romney przyjechał do Denver już na początku ubiegłego tygodnia, Obama ćwiczył w Las Vegas. Tysiąc osób obserwowało pojedynek na miejscu, 80 mln przed telewizorami. A było co oglądać. Przy całej teatralności debata pokazała bardziej autentyczny obraz kandydatów niż ten, który wyłania się ze spotkań na szlaku obu kampanii.

Wykorzystałeś swoją miesięczną pulę 10 tekstów z POLITYKI dostępnych nieodpłatnie w naszym serwisie.
Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną