Zagraniczna prasa o Polsce: Andrzej Duda zrywa z wizerunkiem marionetki
Większość zagranicznych mediów zapowiadane weto prezydenta Andrzeja Dudy określa jako niespodziewane.
Zagraniczne media znów piszą o Polsce
Sakuto/Flickr CC by 2.0

Zagraniczne media znów piszą o Polsce

Belgijski „Le Soir” nazywa Andrzeja Dudę „niespodziewanym obrońcą polskiej demokracji”. A francuski dziennik „Liberation” pisze, że prezydenckie weto „zaskoczyło wszystkie strony”, a najbardziej członków rządzącej partii.

O nieoczekiwanej interwencji polskiego prezydenta pisze też amerykański dziennik „Washington Post”, uściślając, że „decyzja o zastosowaniu weta do dwóch ustaw otwiera nieoczekiwany nowy rozdział w debacie, która głęboko podzieliła Polaków. A decyzję Andrzeja Dudy waszyngtoński dziennik nazywa porażką partii rządzącej.

Według dziennika „Wall Street Journal”, zapowiadając zawetowanie ustaw ograniczających niezależność sądów, polski prezydent przekazał zwycięstwo „prodemokratycznym protestującym”. A dziennik „New York Times” ocenia, że Andrzej Duda przez blisko dwa lata był orędownikiem inicjatyw Prawa i Sprawiedliwości, ale ostatnie posunięcia w sprawie sądów najwyraźniej uznał za zbyt daleko idące.

O protestach millenialsów, czyli pokolenia ludzi urodzonych po 1984 r., pisze też włoska „La Repubblica”. Według gazety millenialsi, którzy wcześniej zajmowali się głównie sobą, swoimi karierami, studiami, pracami i rodzinami, teraz wyszli na ulice i to oni swoim protestem wygrali. O zmianie rządowego kursu pisze też turyńska „La Stampa”, która podkreśla, że „prezydent swoją decyzją prawdopodobnie zmienił najbliższą przyszłość Polski”.

Samodzielny prezydent

Włoski „Corriere della Sera” w korespondencji z Warszawy pisze, że decyzja Dudy to dowód na „usamodzielnianie się prezydenta”, który „przed objęciem urzędu był członkiem PiS”. Zwraca na to też uwagę w internetowym wydaniu hiszpański dziennik „El Pais”, pisząc, ze „to pierwszy przypadek, gdy prezydent RP łamie wytyczne swojego lidera Jarosława Kaczyńskiego”.

O decyzji Andrzeja Dudy na pierwszej stronie napisał też w swoim międzynarodowym wydaniu dziennik „Financial Times”. Gazeta podkreśla, że prezydent zrobił to dopiero po ośmiu dniach protestów. I zaznacza rolę, jaką w podjęciu decyzji głowy państwa odegrała była opozycjonistka Zofia Romaszewska. „Financial Times” pisze o Dudzie jako o „jednym z nielicznych sojuszników, którzy kiedykolwiek sprzeciwili się Jarosławowi Kaczyńskiemu”.

Cytowany przez „FT” Wawrzyniec Smoczyński, szef warszawskiego think tanku POLITYKA INSIGHT, podkreślał, że decyzja prezydenta jest ogromnym ciosem dla prezesa Kaczyńskiego, który nade wszystko ceni sobie lojalność. „Kaczyński cały czas pracował nad stworzeniem wrażenia, że Duda jest od niego zależny, ale ruch prezydenta pokazał, że to już jest pieśń przeszłości”.

O niezależności prezydenta mówił też cytowany przez „FT” były minister ds. europejskich Rafał Trzaskowski z Platformy Obywatelskiej, twierdząc, że prezydent po raz pierwszy walczył przeciwko swojej politycznej rodzinie”. I że prezydencki ruch, choć niewystarczający, bo zapowiadający weto tylko dwóch z trzech proponowanych przez rząd projektów ustaw, „otwiera wszystkie z wielu możliwości”.

Czytaj także

Ważne w świecie

W nowej POLITYCE

Zobacz pełny spis treści »

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj