Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Świat

Katastrofa samolotu pasażerskiego w Iranie. 66 osób nie żyje

Samolot pasażerski ATR 72-500 linii Aseman rozbił się w południowo-zachodnim Iranie. Zginęło 66 osób. Samolot pasażerski ATR 72-500 linii Aseman rozbił się w południowo-zachodnim Iranie. Zginęło 66 osób. Adrian Pingstone / Wikipedia
Lecący z Teheranu do Jasudżu samolot pasażerski ATR 72 irańskich linii Aseman Airlines z 66 osobami na pokładzie rozbił się ok. 22 km przed portem docelowym. Nikt nie przeżył katastrofy.

Jak potwierdził rzecznik linii Aseman Airlines Mohammad Tabatabai, na pokładzie znajdowało się 60 pasażerów i sześcioro członków załogi. Wszyscy zginęli.

Do katastrofy doszło w górzystym terenie prowincji Isfahan, na południowym-zachodzie Iranu, w okolicy miasta Semirom. Lot EP 3704 rozpoczął się w stolicy kraju o godz. 8:00 lokalnego czasu (4:30 GMT), po przebyciu ok. 500 km – i zaledwie 22 km przed osiągnięciem celu – samolot zniknął z radarów.

Góry Zagros i mgła utrudniają dotarcie na miejsce katastrofy

Jak poinformował cytowany przez BBC rzecznik linii, ATR 72 rozbił się na górze Dena w górach Zagros, co – wraz z trudnymi warunkami pogodowymi (gęsta mgła) – utrudnia ekipom ratowniczym dotarcie na miejsce. Służby techniczne, ratownicy oraz pracownicy irańskiego Czerwonego Półksiężyca docierają na miejsce śmigłowcami i drogą lądową.

Starzejąca się flota Iranu

Aseman Airlines z siedzibą w Teheranie obsługują loty krajowe i międzynarodowe, to trzeci co do wielkości przewoźnik Iranu. Należący do linii pasażerski samolot turbośmigłowy ATR 72-500, który się rozbił, jest produkcji włosko-francuskiej. Sloganem przewoźnika jest hasło: „Gwarantujemy Ci bezpieczeństwo w przestworzach” (ang. We Guarantee Your Safety in The Sky).

Ogromnym problemem komercyjnej floty Iranu jest wiek i stan techniczny samolotów – skutek wieloletnich międzynarodowych sankcji, jakimi objęty był kraj. Sytuacja zmienia się od 2015 roku, kiedy to w zamian za ograniczenie przez Teheran programu atomowego sankcje gospodarcze zostały zniesione i Iran mógł podpisać umowy z Airbusem i Boeningiem. Zakupi prawie 200 maszyn.

Reklama

Warte przeczytania

Czytaj także

null
Ja My Oni

Jak dotować dorosłe dzieci? Pięć przykazań

Pięć przykazań dla rodziców, którzy chcą i mogą wesprzeć dorosłe dzieci (i dla dzieci, które wsparcie przyjmują).

Anna Dąbrowska
03.02.2015
Reklama