Archiwum Polityki

Gaz do baku

Relacje cen między benzyną, olejem napędowym i płynnym gazem (mieszaniną propanu i butanu określaną skrótem LPG) sprawiają, że autami napędzanymi tym ostatnim paliwem jeździ się taniej niż najoszczędniejszymi samochodami benzynowymi, a nawet dieslami. Po polskich drogach porusza się już ponad 600 tys. samochodów na gaz.

Jeśli dla uproszczenia rachunków przyjmiemy, że 1 l benzyny kosztuje 3 zł, oleju napędowego 2,50 zł, gazu 1 zł, zaś na pokonanie 100 km przeciętne auto potrzebuje 8 l benzyny, 5 l oleju napędowego lub 10 l gazu, to – jak łatwo policzyć – koszt przejazdu tego dystansu na benzynie wyniesie 24 zł, na oleju 12,50 zł, a na gazie – 10 zł.

Żeby oszczędzać, trzeba najpierw zainwestować. Za najprostszą instalację LPG, będącą niejako odpowiednikiem jednopunktowego wtrysku benzyny, trzeba zapłacić ok.

Polityka 22.2002 (2352) z dnia 01.06.2002; Społeczeństwo; s. 80