Archiwum Polityki

Każda diecezja ma swoją kasę

Coraz większa przejrzystość w finansach jest Kościołowi potrzebna i w tym kierunku zmierzają działania. Kościół nie ma tajemnic w tym względzie. Problemem jest stworzenie dobrej i sprawnej sieci wymiany informacji. W miarę naszych możliwości będzie ona dalej usprawniana, co w przyszłości pozwoli na zsumowanie wszystkich danych.

Stanowisko ekonoma obsadzono dopiero przed rokiem, czy wcześniej nie było takiej potrzeby?

W nowym statucie Konferencji Episkopatu przewidziano funkcję ekonoma, który "zarządza całością majątku ruchomego i nieruchomego". Chcę jednak wyraźnie podkreślić, że nie zarządzam majątkiem Kościoła w Polsce i nie koordynuję pracy ekonomów diecezjalnych oraz zakonnych, a jedynie zarządzam majątkiem Konferencji Episkopatu Polski. A ten to dwie nieruchomości w Warszawie, gdzie mieści się siedziba Sekretariatu Konferencji Episkopatu i komisji Konferencji oraz tzw. Księżówka w Zakopanem. Część jednego z budynków w Warszawie wynajmujemy m.in. Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji. Dochody z wynajmu i roczna składka w wysokości 3-4 tys. zł z każdej diecezji tworzą podstawę budżetu Konferencji Episkopatu.

Kościół w Polsce utrzymuje się z datków i opłat wiernych, więc jego finanse powinny być dla nich przejrzyste. Czy Konferencja Episkopatu i jej ekonom wiedzą, jakie są wpływy i wydatki polskiego Kościoła?

Zasady finansowania Kościoła w Polsce są przejrzyste, choć może mało znane. Wynikają one z norm Kodeksu Prawa Kanonicznego, z prawodawstwa synodalnego poszczególnych diecezji oraz ich historycznie ukształtowanej autonomii finansowej.

Niemniej jest chyba jakaś finansowa sprawozdawczość i ktoś kontroluje kościelne wydatki?

W każdej parafii, najpóźniej co pięć lat, odbywa się wizytacja kanoniczna biskupa. Poprzedzona jest ona wizytacją specjalistów z kurii od spraw gospodarki nieruchomościami, prowadzenia pracy duszpasterskiej i katechezy, a także finansów. Proboszcz prowadzi księgę rozchodów i przychodów i ma obowiązek odnotować w niej każdą operację finansową.

Polityka 45.1999 (2218) z dnia 06.11.1999; Raport; s. ${issuePage}
Reklama