Przed niewielu tygodniami Państwowa Komisja Wyborcza zdecydowała się udostępnić niektóre dane dotyczące indywidualnych sponsorów prezydenckiej kampanii wyborczej. Wywołało to pewne zamieszanie, ponieważ nie wszystkie osoby ofiarowujące jakieś kwoty były z ujawnienia ich nazwisk zadowolone (POLITYKA 4). Czy PKW postąpiła właściwie?
Państwowa Komisja Wyborcza znalazła podstawę prawną dla swej decyzji w art. 84 ustawy o wyborze prezydenta RP, który stanowi, że finansowanie kampanii wyborczej jest jawne. Jeśli finansowanie jest jawne, to takim być powinno zarówno po stronie sponsorów, jak i beneficjentów; jeśli jest jawne, to w całości, bez względu na to, kto – osoba prawna czy fizyczna – wykazał się hojnością na rzecz ulubionego kandydata. Jednakże ustawa o wyborze prezydenta RP przewiduje ujawnianie danych dotyczących wyłącznie darczyńców będących osobami prawnymi – firmami, organizacjami, fundacjami.
Polityka
6.2001
(2284) z dnia 10.02.2001;
Społeczeństwo;
s. 66