Archiwum Polityki

Ile na Krasnoludków

Przed niewielu tygodniami Państwowa Komisja Wyborcza zdecydowała się udostępnić niektóre dane dotyczące indywidualnych sponsorów prezydenckiej kampanii wyborczej. Wywołało to pewne zamieszanie, ponieważ nie wszystkie osoby ofiarowujące jakieś kwoty były z ujawnienia ich nazwisk zadowolone (POLITYKA 4). Czy PKW postąpiła właściwie?

Państwowa Komisja Wyborcza znalazła podstawę prawną dla swej decyzji w art. 84 ustawy o wyborze prezydenta RP, który stanowi, że finansowanie kampanii wyborczej jest jawne. Jeśli finansowanie jest jawne, to takim być powinno zarówno po stronie sponsorów, jak i beneficjentów; jeśli jest jawne, to w całości, bez względu na to, kto – osoba prawna czy fizyczna – wykazał się hojnością na rzecz ulubionego kandydata. Jednakże ustawa o wyborze prezydenta RP przewiduje ujawnianie danych dotyczących wyłącznie darczyńców będących osobami prawnymi – firmami, organizacjami, fundacjami.

Polityka 6.2001 (2284) z dnia 10.02.2001; Społeczeństwo; s. 66