Na początku stycznia powstała kolejna wersja projektu ustawy o szkolnictwie wyższym (o poprzednich pisaliśmy kilkakrotnie w ub. roku). Ministerstwo Edukacji zyskało dla niej aprobatę Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich; trwają uzgodnienia ze związkami zawodowymi, Radą Główną Szkolnictwa Wyższego i Parlamentu Studentów RP. Projekt przewiduje odpłatność za studia na drugim kierunku, studia podyplomowe i prowadzone w języku obcym oraz za powtarzanie zajęć z powodu złych wyników. Otwiera także możliwość uruchamiania płatnych studiów dziennych w uczelniach państwowych. Publikujemy inną propozycję rozwiązania problemu finansowania szkolnictwa wyższego.
Na decyzje wyborcze Amerykanów w nadchodzącym roku wpływać będzie również to, jak kandydaci na prezydenta wyobrażają sobie realizację konstytucyjnego prawa równego dostępu do wykształcenia. Tak wynika z niedawnych badań opinii publicznej. Demokratyczne społeczeństwa zachodnie uważają równość dostępu do wykształcenia, zwłaszcza wyższego, za istotny parametr jakości życia.
W stanie Kalifornia rodzice zaskarżyli do sądu uniwersytet stanowy w Berkeley, który przyjmuje kandydatów na podstawie obiektywnych, punktowych wyników egzaminu testowego.
Polityka
4.2000
(2229) z dnia 22.01.2000;
Społeczeństwo;
s. 66