Archiwum Polityki

Sztuka zniekształcania

Sztuka nie jest niczym innym, jak przesadą i zniekształceniem” – tak, za Imre Kertészem, brzmi hasło tegorocznej, czwartej edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Dialog – Wrocław (10–17 października). Zaproszoną piętnastkę przedstawień – ze Stanów, Grecji, Łotwy, Irlandii, Niemiec, Rosji, Austrii, Korei, Danii, Szwecji oraz Polski – łączy odrzucenie realizmu jako jedynego narzędzia badania rzeczywistości przez teatr i poszukiwanie innych, mniej oczywistych perspektyw. Największą ciekawość budzą autorskie – miejmy nadzieję, przewrotne i świeże – odczytania klasyki: obsypany nagrodami „Dom lalki” Ibsena legendarnej nowojorskiej grupy Mabou Mines z karłami w męskich rolach i partnerującymi im wysokimi kobietami; monachijskie „Trzy siostry” Czechowa, grane przez aktorki w maskach przedstawiających ogromne, smutne dziecięce twarze; „Rewizor” Gogola utaplany przez dramaturga i reżysera Nikołaja Koladę w błotach Uralu; rozgrywane na granicy jawy i snu „Życie jest snem” Calderóna z cenionego belgijskiego NTGent czy uwspółcześniony przez Grzegorza Jarzynę mit Medei, wystawiony w wiedeńskim Burgtheater. Do tego silna reprezentacja krajowa, m.in. „Anioły w Ameryce” Kushnera w reż. Krzysztofa Warlikowskiego z TR Warszawa.

Aneta Kyzioł

Informacje: www.dialogfestival.pl

Polityka 41.2007 (2624) z dnia 13.10.2007; Kultura; s. 91
Reklama