Archiwum Polityki

Wielka wyprzedaż

Od czerwca ceny mieszkań prawie się nie zmieniają. Czy to znak, że taniej już nie będzie i nie warto dłużej zwlekać z kupnem? Wiele wskazuje na to, że wyprzedaże jeszcze się nie
[rys.] JR/Polityka

Deweloperzy mają dziś w ofercie ponad 30 tys. mieszkań (patrz wykres obok), z czego co czwarte w budynku oddanym już do użytku. W pierwszej połowie roku sprzedali 10,1 tys. lokali. Mają zapasy jeszcze na cały przyszły rok, nie licząc budów niedawno rozpoczętych i niewłączonych do oferty. Na razie nic nie wskazuje, że nabywców będzie szybko przybywać. Banki są wprawdzie łaskawsze dla amatorów kredytów hipotecznych, ale tylko dla tych, którzy mają własny wkład i wysokie dochody. Czyli dla klientów uważanych za bezpiecznych.

Klienci także zrobili się bardziej ostrożni. Skłonność do zadłużania się spadła razem z realnymi dochodami, które w dodatku łatwo stracić: wzrost bezrobocia wydaje się nieuchronny.

Z drugiej strony za rok, dwa lata wybór będzie nieporównanie mniejszy niż dzisiaj. Deweloperzy zaczęli budować o 52 proc. mniej mieszkań niż rok temu (według danych GUS za 7 miesięcy), budownictwo na sprzedaż przeżywa głęboki kryzys. Jeśli spadnie podaż, wzrosną ceny – to podstawowe prawo ekonomii. Robert Chojnacki, prezes firmy redNet Consulting, przewiduje, że w przyszłym roku ceny metra mogą być wyższe o 6– 8 proc.

Emil Szweda z Open Finance jest innego zdania. Uważa, że załamanie budownictwa wcale nie musi zapowiadać wzrostu cen już w przyszłym roku. Oferta rynku była za duża i za droga jak na nasze portfele. Bańka spekulacyjna pękła i trochę czasu upłynie, zanim rynek się uspokoi. Widać to na przykładzie USA: liczba rozpoczynanych budów zmniejszyła się tam od lipca 2006 do lipca 2009 aż o 2/3, a mimo to ceny domów spadają nadal. Inna rzecz, że znaczna ich część sprzedawana jest tanio z powodu niewypłacalności właścicieli zadłużonych w bankach. U nas udział złych kredytów hipotecznych (spłacanych nieregularnie) jest niewielki, szacowany na 1 proc.

Polityka 39.2009 (2724) z dnia 26.09.2009; Poradnik; s. 50
Reklama