Olaf Szewczyk
Olaf Szewczyk
Fotoreportaże

Najpiękniejszy słoń na niebie

Legendarny Boeing 747 przechodzi do historii

21 marca 2023
W chwili powstania Boeing 747 był największym statkiem powietrznym na świecie. W chwili powstania Boeing 747 był największym statkiem powietrznym na świecie. Getty Images
Po ponad półwieczu dominacji na niebie do historii przechodzi Boeing 747, Jumbo Jet. Samolot, który zmienił lotnictwo cywilne. I świat.

Dokładnie 161 dni przed małym krokiem Neila Armstronga, za to wielkim skokiem dla ludzkości, doszło do wydarzenia, które zmieniło życie człowieka nawet w większym stopniu niż symboliczne wzięcie we władanie Księżyca. Zanim 20 lipca 1969 r. Orzeł, lądownik misji Apollo 11, spoczął na usianej kraterami równinie Morza Spokoju, 9 lutego tegoż roku na lotnisku przy fabryce Boeinga pod Seattle wylądował po swym dziewiczym locie pierwszy prototyp N7470. Gdy główny pilot John Waddell po godzinie i szesnastu minutach spędzonych w powietrzu schodził z trapu, zaciskając w górze pięść w geście triumfu, nie mógł przeczuwać, jakiej rangi wydarzenia został bohaterem.

Boeing 747 – w chwili powstania największy statek powietrzny na świecie – miał być modelem przejściowym. Najlepszym – choć na krótko – samolotem linii lotniczych przed spodziewanym nadejściem ery superodrzutowców osiągających prędkość naddźwiękową. Przemysł lotniczy prognozował, że już w latach 70. przecinać niebo szybciej niż dźwięk będzie aż 1250 pasażerskich ekspresów klasy super jet. Pionierski radziecki naddźwiękowiec Tu-144, pierwszy w powietrzu prawdopodobnie dzięki temu, że – jak się przypuszcza – Sowieci ukradli robocze plany Concorde’a, był konstrukcją daleką od doskonałości i nie zrobił wielkiej kariery. Francusko-brytyjski oryginał radził sobie nieco lepiej i praktycznie zmonopolizował niszę superszybkiego transportu pasażerów przez Atlantyk. Było to jednak pyrrusowe zwycięstwo.

Mimo inżynieryjnego zaawansowania Concorde nie był zwiastunem przyszłości, ale artefaktem przeszłości. Tak jak pierwsze samoloty pasażerskie, był ekskluzywną – arogancką wręcz w swej bizantyńskiej ostentacyjności – zabawką dla bogaczy. Pokonywał ocean w czasie dwukrotnie krótszym niż inne pasażerskie odrzutowce, ale spalał olbrzymie ilości paliwa, niszczył ozon, generowany przezeń hałas był trudny do zniesienia, a bilety kosztowały krocie.

Polityka 13.2023 (3407) z dnia 21.03.2023; Na własne oczy; s. 92
Oryginalny tytuł tekstu: "Najpiękniejszy słoń na niebie"
  • Boeing
Olaf Szewczyk

Olaf Szewczyk

Dziennikarz – początkowo z przypadku, z czasem z przekonania. Publikował w „Gazecie Wyborczej” i „Kulturze” (piątkowym magazynie „Dziennika”), obecnie pisze do „Polityki”. Ostatnimi laty szefował działom naukowo-technologicznym „Przekroju” i „Wprost”. Współredaguje stronę JawneSny.pl poświęconą kulturze gier wideo. Chciałby zostać hakerem włamującym się w imię sprawiedliwości społecznej na konta dyrektorów światowych banków, ale – nad czym ubolewa – nie ma wystarczających umiejętności.

Reklama

    Najchętniej czytane w sekcji Fotoreportaże

  1. Wrak płynie wspak, czyli drugie życie statków. Nie muszą kończyć na złomie

    Ryszarda Socha
POLITYKA
Prenumerata Inpost Subskrypcja
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

wydanie polityka
wydanie polityka
wydanie specjalne
wydanie specjalne
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pomocnik historyczny
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar świat nauki
wydanie pulsar wiedza i życie
wydanie pulsar wiedza i życie
  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla subskrybentów
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy
  • Ustawienia cookie

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Aplikacja dla zabieganych z newsami ze świata nauki, technologii i kultury.
  • Pulsar
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.