Redakcja
Galerie

Jak metro w Warszawie prezentuje się na tle innych stolic?

16 września 2019
. . Tatiana Lapina / Unsplash
Jak „sieć” warszawskiego metra wygląda na tle kolei podziemnych innych stolic – marnie czy obiecująco?

Budowa drugiej linii metra w Warszawie trwa, w połowie września 2019 r. oddane do użytku zostały trzy kolejne stacje na Pradze-Północ: Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka. Zimą warszawiacy pojadą o trzy stacje dalej także na Woli. Czy to jednak wystarczy, byśmy nie musieli z zazdrością patrzeć na sieci metra naszych sąsiadów? Do wielkich światowych metropolii lepiej się w ogóle nie porównywać. Pomarzyć jednak zawsze można.

Czytaj także: Cieszmy się drugą linią metra, bo trzeciej prędko nie będzie

Tokio, Japonia

.mat. pr..

Mimo że Nowy Jork, Pekin czy nawet Paryż mają większą liczbę stacji, ze swoimi 290 przystankami metro w Tokio uchodzi za najbardziej imponujące na świecie. A na mapie wprost hipnotyzuje. Labirynt ten w praktyce jest niebywale wygodny nawet dla obcokrajowców: dzięki znakomitym oznaczeniom. Warto tylko pamiętać, że w japońskich środkach transportu nie przystoi rozmawiać przez telefon komórkowy. Informują o tym wszechobecne plansze z rysunkiem telefonu i wielkim napisem „OFF”.

Moskwa, Rosja

.mat. pr..

12 linii metra, blisko 200 stacji, nawet 10 mln pasażerów dziennie. Plus niezwykle estetyczny plan. W maju 2015 r. moskiewskie metro świętowało swoje 80-lecie.

Budapeszt, Węgry

.mat. pr..

Budapeszt liczy niemal tyle samo mieszkańców, co Warszawa, mają oni jednak do dyspozycji o dwie linie metra więcej. A przede wszystkim korzystają z niego znacznie dłużej. Budapesztańskie metro to drugie najstarsze na świecie, kursuje bowiem od 1886 r. Wcześniej wystartował tylko...

Londyn, Wielka Brytania

.mat. pr..

Założone w 1880 r. liczy już niemal 140 lat i prawie dwa razy więcej stacji. Biorąc pod uwagę skalę emigracji do brytyjskiej stolicy, można przyjąć, że z londyńskiego metra korzysta być może niewiele mniej Polaków niż z metra warszawskiego. Warto wspomnieć też, że pionierski schematyczny plan londyńskiego metra z 1931 r. autorstwa Harry'ego Becka to do dziś wzór dla transportowych grafików na całym świecie.

Praga, Czechy

.mat. pr..

Praskie metro ma obecnie tylko o jedną linię metra więcej od warszawskiego, ale gdy policzyć kilometry – okazuje się dwukrotnie dłuższe. No i dwukrotnie starsze. Zadebiutowało w 1974 r., podczas gdy pierwsza polska linia wystartowała w kwietniu 1995 r. Przewozi też czterokrotnie więcej pasażerów niż to w Warszawie, bo około 500 mln osób rocznie.

Paryż, Francja

.mat. pr..

Założone dokładnie w 1900 r. paryskie metro liczy aż 303 stacje, najwięcej w Europie, choć pod względem długości (214 km) ustępuje Madrytowi, Moskwie i Londynowi. Mieszkańcy francuskiej stolicy bardzo chwalą funkcjonalność sieci. Turystów dziwi estetyka – a raczej jej brak – ale na upiększanie każdej stacji z osobna mogą sobie pozwolić te miasta, które mają ich dziesięciokrotnie mniej.

Nowy Jork, USA

.mat. pr..

Według niektórych nowojorczycy mają do dyspozycji 421 stacji, według innej rachuby aż 468. Tak czy inaczej: najwięcej na świecie. Nic dziwnego, że uproszczony plan tamtejszego metra wcale nie wydaje się prosty... Dla porównania – poniżej pierwszy plan tegoż metra pochodzący z 1904 r.

.Wikipedia.

Ten inauguracyjny plan nowojorskiego metra sprzed 115 lat zdaniem złośliwych idealnie nadałby się na wzór dla obecnego metra w Warszawie.

Berlin, Niemcy

.mat. pr..

Starsze o dwa lata od nowojorskiego metro w Berlinie liczy obecnie 10 linii i 170 stacji, na których codziennie wsiada i wysiada półtora miliona osób. Rocznie daje to około 500 mln pasażerów.

Warszawa i Madryt

.Polityka.

Niepodobne stolice podobnych krajów – przynajmniej pod względem liczby mieszkańców. Madryt ma jedną z najszybciej rozwijających się sieci metra na świecie. Obecnie liczy ona około 300 stacji. Ale o Warszawie też można powiedzieć, że w ciągu kilku lat podwoiła liczbę linii metra...

  • metro
  • transport

Redakcja

Więcej na ten temat
  • Czy inne duże polskie miasta powinny walczyć o metro?

Reklama
POLITYKA
Newsletter Prenumerata cyfrowa
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla prenumeratorów cyfrowych
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Ustawienia plików cookie
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Codziennie podsumowujemy dla Ciebie najważniejsze wydarzenia dnia.
  • Pulsar
  • Dwutygodnik Forum
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.