POLITYKA
Prenumerata cyfrowa
Zaloguj
Moja półka
POLITYKA

POLITYKA
Prenumerata
Zaloguj
Janina Paradowska
Galerie

20 najbardziej przyjaznych dla rowerzystów miast na świecie

21 maja 2016
<b>11. Barcelona, Hiszpania</b>. Jedno z tych miast na świecie, w których jest najwięcej stref z ograniczeniem do 30 km/h plus bardzo funkcjonalny system miejskich rowerów. Infrastruktura rowerowa może nie jest przykładem doskonałości, ale jest sprawna i chętnie używana przez fanów dwóch kółek. 11. Barcelona, Hiszpania. Jedno z tych miast na świecie, w których jest najwięcej stref z ograniczeniem do 30 km/h plus bardzo funkcjonalny system miejskich rowerów. Infrastruktura rowerowa może nie jest przykładem doskonałości, ale jest sprawna i chętnie używana przez fanów dwóch kółek. Mancera / Flickr CC by 2.0
Rower staje się – i dobrze – coraz popularniejszym środkiem transportu miejskiego, także w Polsce. Trudno przecenić jego pozytywny wpływ na środowisko, nasze zdrowie, a nawet portfele – szacuje się, że za każdy przejechany kilometr zyskujemy 23 centy, jeśli zaś dystans ten pokonujemy samochodem, tracimy 16 centów.

Copenhagenize Design Company od kilku lat przygotowuje ranking najbardziej przyjaznych dla rowerzystów miast na świecie. Pod uwagę brano przede wszystkim udogodnienia dla rowerzystów i infrastrukturę, społeczną akceptację i przekonanie, że jazda na rowerze w danym mieście jest bezpieczna. Dodatkowe punkty przyznawano za to, jaki procent mieszkańców wybiera rower zamiast samochodu czy publicznego transportu, a także za to, czy obie płcie korzystają z dwóch kółek równie chętnie.

Pięć lat temu oceniono 80 miast, dwa lata temu 150, a w tym roku skupiono się na tych, których ludność przekracza 600 tys. – w sumie 122. Prezentujemy czołówkę tego rankingu. Europa trzyma się mocno, ale nie wszędzie jest równie dobrze. Warto zwrócić uwagę, jak radzą sobie metropolie na innych kontynentach. Sprawdź, czy wśród rowerowych rajów znalazła się także Warszawa.
20. Montreal, Kanada. Miasto od dawna cieszyło się zasłużoną sławą w Ameryce Północnej, nie tylko dzięki istniejącym od lat 80. zabezpieczonym ścieżkom rowerowym, ale także dobrze utrzymanej infrastrukturze. W sumie jest tu 800 km ścieżek rowerowych, z czego 240 oddzielonych od ruchu samochodowego. Do tego ponad 5 tys. rowerów w systemie miejskiej wypożyczalni.Alanah Heffez/Flickr CC by 2.0 <b>20. Montreal, Kanada</b>. Miasto od dawna cieszyło się zasłużoną sławą w Ameryce Północnej, nie tylko dzięki istniejącym od lat 80. zabezpieczonym ścieżkom rowerowym, ale także dobrze utrzymanej infrastrukturze. W sumie jest tu 800 km ścieżek rowerowych, z czego 240 oddzielonych od ruchu samochodowego. Do tego ponad 5 tys. rowerów w systemie miejskiej wypożyczalni.
19. Hamburg, Niemcy. Miasto otrzymało tak wysoką lokatę mimo panującego tu gdzieniegdzie pewnego chaosu między ścieżkami rowerowymi a chodnikami i niechęci urbanistów wobec budowy zabezpieczonych tras rowerowych. Miasto ma jednak w planach zamknięcie dla ruchu samochodowego ścisłego centrum i 1700 km ścieżek rowerowych.dkf2010/Flickr CC by SA <b>19. Hamburg, Niemcy</b>. Miasto otrzymało tak wysoką lokatę mimo panującego tu gdzieniegdzie pewnego chaosu między ścieżkami rowerowymi a chodnikami i niechęci urbanistów wobec budowy zabezpieczonych tras rowerowych. Miasto ma jednak w planach zamknięcie dla ruchu samochodowego ścisłego centrum i 1700 km ścieżek rowerowych.
18. Minneapolis, USA. W mieście jest ok. 190 km ścieżek wydzielonych w ramach ulic i 145 km oddzielonych od dróg, po których jeżdżą samochody. Miasto cały czas rozwija się pod kątem potrzeb rowerzystów i dba o istniejącą infrastrukturę również zimą, o czym nie zawsze pamiętają inne miasta ujęte w rankingu.Eric Fischer/Flickr CC by 2.0 <b>18. Minneapolis, USA</b>. W mieście jest ok. 190 km ścieżek wydzielonych w ramach ulic i 145 km oddzielonych od dróg, po których jeżdżą samochody. Miasto cały czas rozwija się pod kątem potrzeb rowerzystów i dba o istniejącą infrastrukturę również zimą, o czym nie zawsze pamiętają inne miasta ujęte w rankingu.
17. Paryż, Francja. Paryżanie i przyjezdni pokochali miejski system Vélib', w którym funkcjonuje ponad 20 tys. rowerów (stacje są oddalone od siebie o nie więcej niż 300 metrów). W mieście istnieją również specjalne drogi, na których prędkość pojazdów nie może przekraczać 30 km/h. Szacuje się, że ok. 8 proc. mieszkańców Paryża korzysta z roweru jako środka transportu do pracy czy szkoły.Cedric Lange/Flickr CC by 2.0 <b>17. Paryż, Francja</b>. Paryżanie i przyjezdni pokochali miejski system Vélib', w którym funkcjonuje ponad 20 tys. rowerów (stacje są oddalone od siebie o nie więcej niż 300 metrów). W mieście istnieją również specjalne drogi, na których prędkość pojazdów nie może przekraczać 30 km/h. Szacuje się, że ok. 8 proc. mieszkańców Paryża korzysta z roweru jako środka transportu do pracy czy szkoły.
16. Wiedeń, Austria. Bardzo dobrze przygotowane miasto pod kątem potrzeb rowerzystów, ponad 1000 km ścieżek i dobrze rozwinięta sieć rowerów miejskich.In_Zukunft_Wien/Flickr CC by 2.0 <b>16. Wiedeń, Austria</b>. Bardzo dobrze przygotowane miasto pod kątem potrzeb rowerzystów, ponad 1000 km ścieżek i dobrze rozwinięta sieć rowerów miejskich.
15. Dublin, Irlandia. W mieście jest ponad 1500 miejskich rowerów (można je wypożyczać od 5 rano do 0.30 w nocy, a zwracać bez ograniczeń godzinowych). Miasto dba również o rowerzystów, rozbudowując infrastrukturę.Michael Foley/Flickr CC by 2.0 <b>15. Dublin, Irlandia</b>. W mieście jest ponad 1500 miejskich rowerów (można je wypożyczać od 5 rano do 0.30 w nocy, a zwracać bez ograniczeń godzinowych). Miasto dba również o rowerzystów, rozbudowując infrastrukturę.
14. Buenos Aires, Argentyna. Tylko w ciągu ostatnich trzech lat stworzono tu ponad 140 km ścieżek dla rowerzystów, w większości dobrze zabezpieczonych.Circuito Fora do Eixo/Flickr CC by SA <b>14. Buenos Aires, Argentyna</b>. Tylko w ciągu ostatnich trzech lat stworzono tu ponad 140 km ścieżek dla rowerzystów, w większości dobrze zabezpieczonych.
13. Lublana, Słowenia. Miasto zaczęło budowę infrastruktury rowerowej już w latach 60. ubiegłego stulecia. Działa tu dobrze rozwinięta sieć miejskich rowerów oraz ponad 200 km ścieżek i oddzielnych dróg rowerowych.Robert Schrader/Flickr CC by 2.0 <b>13. Lublana, Słowenia</b>. Miasto zaczęło budowę infrastruktury rowerowej już w latach 60. ubiegłego stulecia. Działa tu dobrze rozwinięta sieć miejskich rowerów oraz ponad 200 km ścieżek i oddzielnych dróg rowerowych.
12. Berlin, Niemcy. Miasto można objechać świetnie utrzymanymi trasami rowerowymi, których jest ponad 850 km. Można również skorzystać z jednego z ponad 1200 rowerów miejskich w 80 samoobsługowych stacjach (wypożyczenie roweru na cały dzień to 15 euro).andiweiland/Flickr CC by 2.0 <b>12. Berlin, Niemcy</b>. Miasto można objechać świetnie utrzymanymi trasami rowerowymi, których jest ponad 850 km. Można również skorzystać z jednego z ponad 1200 rowerów miejskich w 80 samoobsługowych stacjach (wypożyczenie roweru na cały dzień to 15 euro).
10. Sewilla, Hiszpania. Ponad 120 oddzielonych od ulic tras rowerowych, dobrze rozwinięta sieć miejskich rowerów SEVici (ponad 2,5 tys. sztuk) plus ciekawy system autobusowo-rowerowy. Pasażer, który dotrze na główny dworzec autobusowy, w ramach biletu może wypożyczyć bezpłatnie na cały dzień rower (podobny system wprowadził tutejszy uniwersytet).Dylan Passmore/Flickr CC by 2.0 <b>10. Sewilla, Hiszpania</b>. Ponad 120 oddzielonych od ulic tras rowerowych, dobrze rozwinięta sieć miejskich rowerów SEVici (ponad 2,5 tys. sztuk) plus ciekawy system autobusowo-rowerowy. Pasażer, który dotrze na główny dworzec autobusowy, w ramach biletu może wypożyczyć bezpłatnie na cały dzień rower (podobny system wprowadził tutejszy uniwersytet).
9. Antwerpia, Belgia. Miasto ma bardzo dobrze rozwinięty system dla rowerzystów, w tym świetne parkingi i sprawnie działający system miejskich rowerów.Elizabeth/Flickr CC by 2.0 <b>9. Antwerpia, Belgia</b>. Miasto ma bardzo dobrze rozwinięty system dla rowerzystów, w tym świetne parkingi i sprawnie działający system miejskich rowerów.
8. Bordeaux, Francja. Dobrze działający system miejskich rowerów, działający non-stop (ponad 1,5 tys. sztuk i 140 stacji). Ponad 200 km ścieżek rowerowych.Elodie Ruedas/Flickr CC by SA <b>8. Bordeaux, Francja</b>. Dobrze działający system miejskich rowerów, działający non-stop (ponad 1,5 tys. sztuk i 140 stacji). Ponad 200 km ścieżek rowerowych.
7. Nantes, Francja. Doceniono infrastrukturę miejską, różnorodność projektów i współpracy z lokalnymi stowarzyszeniami. Miasto wprowadziło szereg rozwiązań spowalniających ruch i pomagających rowerzystom. Po głównym miejskim bulwarze nie można już jeździć samochodem, ale za to uruchomiono specjalną drogę rowerową.Nicolas F./Flickr CC by 2.0 <b>7. Nantes, Francja</b>. Doceniono infrastrukturę miejską, różnorodność projektów i współpracy z lokalnymi stowarzyszeniami. Miasto wprowadziło szereg rozwiązań spowalniających ruch i pomagających rowerzystom. Po głównym miejskim bulwarze nie można już jeździć samochodem, ale za to uruchomiono specjalną drogę rowerową.
6. Malmö, Szwecja. Trzecie pod względem wielkości miasto w Szwecji inspiruje się Kopenhagą. W 2013 r. otwarto tu specjalny parking dla rowerów przy dworcu kolejowym i od tego czasu cały czas rozwija się pod kątem rowerzystów.Susanne Nilsson/Flickr CC by SA <b>6. Malmö, Szwecja</b>. Trzecie pod względem wielkości miasto w Szwecji inspiruje się Kopenhagą. W 2013 r. otwarto tu specjalny parking dla rowerów przy dworcu kolejowym i od tego czasu cały czas rozwija się pod kątem rowerzystów.
5. Eindhoven, Holandia. Znakiem rozpoznawczym jest „pływające rondo” dla rowerzystów, zawieszone nad miejskimi arteriami. Kiedyś w mieście było dużo ścieżek rowerowych zbudowanych z betonowych płyt, ale stopniowo są one wymieniane na bardziej wygodne i przyjazne dla rowerzystów. Miasto coraz bardziej zmienia swój charakter: z przyjaznego dla kierowców na przyjazne dla rowerzystów.ipv Delft/materiały prasowe <b>5. Eindhoven, Holandia</b>. Znakiem rozpoznawczym jest „pływające rondo” dla rowerzystów, zawieszone nad miejskimi arteriami. Kiedyś w mieście było dużo ścieżek rowerowych zbudowanych z betonowych płyt, ale stopniowo są one wymieniane na bardziej wygodne i przyjazne dla rowerzystów. Miasto coraz bardziej zmienia swój charakter: z przyjaznego dla kierowców na przyjazne dla rowerzystów.
4. Strasburg, Francja. Urbaniści zadbali, by miasto było przyjazne dla miłośników rowerów. Jest tu ponad 550 km dróg rowerowych i unikalny system miejskich rowerów, który pozwala również na długoterminowe wypożyczenia.Eduardo Fonseca Arraes/Flickr CC by 2.0 <b>4. Strasburg, Francja</b>. Urbaniści zadbali, by miasto było przyjazne dla miłośników rowerów. Jest tu ponad 550 km dróg rowerowych i unikalny system miejskich rowerów, który pozwala również na długoterminowe wypożyczenia.
3. Utrecht, Holandia. Od kilku lat miasto zajmuje tę samą pozycję w rankingu. Mimo że wciąż problemem są tu miejsca parkingowe dla rowerów, właśnie budowany jest tu największy na świecie parking tego typu dla 12,5 tys. rowerów. Dobra infrastruktura, przyjazny system miejskich rowerów, specjalne wycieczki po mieście i okolicy. Raj dla rowerzystów.Harrie van Veen/Flickr CC by 2.0 <b>3. Utrecht, Holandia</b>. Od kilku lat miasto zajmuje tę samą pozycję w rankingu. Mimo że wciąż problemem są tu miejsca parkingowe dla rowerów, właśnie budowany jest tu największy na świecie parking tego typu dla 12,5 tys. rowerów. Dobra infrastruktura, przyjazny system miejskich rowerów, specjalne wycieczki po mieście i okolicy. Raj dla rowerzystów.
2. Amsterdam, Holandia. Mekka dla rowerzystów! Trudno znaleźć tu kogoś, kto nie ma roweru. 10 lat temu ich liczba przekroczyła już ponad 1 mln sztuk! Rowerzyści mają do dyspozycji setki kilometrów ścieżek i dróg rowerowych, a także miejsca parkingowe dla rowerów, w tym wiele strzeżonych za niewielką opłatą.Nicolas Mirguet/Flickr CC by 2.0 <b>2. Amsterdam, Holandia</b>. Mekka dla rowerzystów! Trudno znaleźć tu kogoś, kto nie ma roweru. 10 lat temu ich liczba przekroczyła już ponad 1 mln sztuk! Rowerzyści mają do dyspozycji setki kilometrów ścieżek i dróg rowerowych, a także miejsca parkingowe dla rowerów, w tym wiele strzeżonych za niewielką opłatą.
1. Kopenhaga, Dania. Miasto zdetronizowało Amsterdam. Połowa mieszkańców Kopenhagi dojeżdża codziennie do pracy rowerem i miasto cały czas dba o to, by byli zadowoleni, budując nowe drogi i mosty dla rowerzystów (kochają zwłaszcza Cykelslangen, czyli 220-metrowego „rowerowego węża”, zawieszonego nad kopenhaskim portem). W Kopenhadze nieustannie poprawiane są warunki dla rowerzystów, nawet zmianę ulicznych świateł dostosowano do prędkości rowerów.News Oresund/Flickr CC by 2.0 <b>1. Kopenhaga, Dania</b>. Miasto zdetronizowało Amsterdam. Połowa mieszkańców Kopenhagi dojeżdża codziennie do pracy rowerem i miasto cały czas dba o to, by byli zadowoleni, budując nowe drogi i mosty dla rowerzystów (kochają zwłaszcza Cykelslangen, czyli 220-metrowego „rowerowego węża”, zawieszonego nad kopenhaskim portem). W Kopenhadze nieustannie poprawiane są warunki dla rowerzystów, nawet zmianę ulicznych świateł dostosowano do prędkości rowerów.
  • transport
Janina Paradowska

Reklama
POLITYKA
Newsletter Prenumerata cyfrowa
Facebook Twitter Instagram

Nasze wydawnictwa

  • Redakcja Polityki
  • Biuro reklamy
  • Napisz do redakcji
  • BOK dla prenumeratorów cyfrowych
  • O Polityce
  • Regulamin serwisu
  • Zasady publikacji komentarzy
  • Polityka prywatności
  • Polityka RODO
  • Informacje dla akcjonariuszy

Aplikacje Polityki

iOS i Android
iOS i Android
W aplikacjach publikujemy pełne wydania tygodnika POLITYKA oraz nasze pisma.

 

Aplikacja Fiszki fiszki
Fiszki Polityki
Codziennie podsumowujemy dla Ciebie najważniejsze wydarzenia dnia.
  • Dwutygodnik FORUM
  • Polityka Insight
  • Leśniczówka Nibork
  • Projekt: Cogision, Ładne Halo
  • Wykonanie: Vavatech
  • Prawa autorskie © POLITYKA Sp. z o.o. S.K.A.