Dobrym książkom przytrafiają się okładki nieciekawe, nietrafione, sztampowe. Ale bywa i na odwrót – w ładnej oprawie wydaje się książki przeciętne, więcej obiecujące na okładce niż w środku. To truizmy, ale nigdy dość podkreślania, że estetyka też ma znaczenie. Trud wydawców i projektantów, którzy ją dopracowują, zawsze wypada docenić.
Drugi rok z rzędu przetrząsamy polskie książki w poszukiwaniu tych najstaranniej wydanych. Oto nasze subiektywne zestawienie – ułożone według absolutnie przypadkowej kolejności.
Wybrały Justyna Sobolewska i Aleksandra Żelazińska
Drugi rok z rzędu przetrząsamy polskie książki w poszukiwaniu tych najstaranniej wydanych. Oto nasze subiektywne zestawienie – ułożone według absolutnie przypadkowej kolejności.
Wybrały Justyna Sobolewska i Aleksandra Żelazińska
PIW/mat. pr.
<b>Giorgio Manganelli, „Centuria”, przeł. Halina Kralowa, Państwowy Instytut Wydawniczy. Projekt okładki: Fajne chłopaki.</b>
mat. pr.
<b>Szczepan Twardoch, „Król”, Wydawnictwo Literackie. Projekt okładki: Rafał Kucharczuk.</b>
mat. pr.
<b>Hans Magnus Enzensberger, „Eliksiry nauki. Spojrzenia wierszem i prozą”, przeł. Sławomir Leśniak, słowo/obraz terytoria. Projekt okładki: Janusz Górski.</b>
Polityka
<b>Fernando Pessoa, „Poezje zebrane Alvaro de Campos”, przeł. Wojciech Charchalis, Wydawnictwo Lokator. Projekt okładki: Piotr Kaliński.</b>
mat. pr.
<b>Stanisław Łubieński, „Dwanaście srok za ogon”, Wydawnictwo Czarne. Projekt okładki: Agnieszka Pasierska/Pracownia Papierówka.</b>
mat. pr.
<b>Michael Cunningham, „Godziny”, przeł. Beata Gontar, Maja Charkiewicz, Wydawnictwo REBIS. Projekt okładki: Michał Pawłowski.</b>
mat. pr.
<b>Maciej Sieńczyk, „Wśród przyjaciół”, Wydawnictwo Czarne. Projekt okładki: Maciej Sieńczyk.</b>
mat. pr.
<b>„Legendy warszawskie. Antologia”, wybór legend: Anna Marta Zdanowska, opracowanie i redakcja: Julia Odnous. Wydało Muzeum Warszawy. Projekt okładki: Wojciech Pawliński.</b>
mat. pr.
<b>Filip Springer, „Księga zachwytów”, Wydawnictwo Agora. Projekt okładki: Fajne chłopaki.</b>
mat. pr.
<b>Włodzimierz Nowak, „Niemiec. Wszystkie ucieczki Zygfryda”, Wydawnictwo Agora. Projekt okładki: Ula Pągowska.</b>
Agora/materiały prasowe
<b>Katarzyna Boni, „Ganbare! Warsztaty umierania”, Wydawnictwo Agora. Projekt okładki: Ula Pągowska.</b>
mat. pr.
<b>Adrienne Rich, „21 wierszy miłosnych”, przeł. Jakub Głuszak, Biuro Literackie. Projekt okładki: Justyna Boguś/Mile Widziane.</b>
mat. pr.
<b>Tadeusz Boy-Żeleński, „Mity i zgrzyty”, wybrał Jan Gondowicz, Państwowy Instytut Wydawniczy. Projekt okładki: Fajne chłopaki.</b>
mat. pr.
<b>Mircea Cărtărescu, „Nostalgia”, tłum. Joanna Kornaś-Warwas, Ireneusz Kania, Książkowe Klimaty. Projekt okładki: Justyna Boguś/Mile Widziane.</b>
mat. pr.
<b>Marcin Kołodziejczyk, Marcin Podolec, „Morze po kolana”, Wielka Litera. Projekt okładki: Marcin Podolec.</b>
mat. pr.
<b>Włodzimierz Spasowicz, „Śmierć w rzece Kura i inne zagadki kryminalne”, przeł. Małgorzata Migdalska, Jolanta Skrunda, Państwowy Instytut Wydawniczy. Projekt okładki: Fajne chłopaki.</b>
mat. pr.
<b>Michał Szymański, „Przebicia”, Zeszyty Literackie. Projekt okładki: Elżbieta Tchórznicka, projekt graficzny: Janusz Górski.</b>
mat. pr.
<b>Justyna Bargielska, Iwona Chmielewska, „Obie”, Wydawnictwo Wolno. Projekt graficzny: Maria Szczodrowska i Radek Staniec.</b>
Karakter/mat. pr.
<b>Michael Herr, „Depesze”, przeł. Krzysztof Majer, Wydawnictwo Karakter. Projekt okładki: Przemek Dębowski.</b>