Ogólnopolski Dzień Rozmów Twarzą w Twarz: jakich błędów nie popełniać komunikując się z drugim człowiekiem (także internetowo)
12 zasad dobrej rozmowy
Artykuł ukazał się w „Ja My Oni” tom 23. „Jak się dogadać”. Poradnik dostępny w Polityce Cyfrowej i w naszym sklepie internetowym.
***
Wraz z ekspertami omówiliśmy najczęstsze błędy, jakie współcześni ludzie popełniają w rozmowach, i na tej podstawie radzimy, co robić, żeby rozmawiać naprawdę. Zestawienie pomogli nam przygotować: dr hab. Michał Bilewicz (UW), prof. Jerzy Bobryk (PAN), dr Joanna Matejczuk (UAM) oraz dr Magdalena Śmieja-Nęcka (UJ).
1. Zaangażuj się w rozmowę.
Komunikacją pozorną psychologia nazywa sytuacje, gdy ludzie niby ze sobą rozmawiają, ale ślizgają się po powierzchni. Pomijają wątki złożone i osobiste, wykazując skromne zainteresowanie tym, co partner w dyskusji naprawdę sądzi i przeżywa. Inaczej mówiąc: sprawiają wrażenie, jakby chcieli szybko taki dialog uciąć. Jak ten typ komunikacji rozpoznać? Po sposobie formułowania pierwszych zdań. W powierzchownej rozmowie padają rytualne, banalne pytania („co słychać?”, „co tam w pracy?”, „jak w szkole?”), abstrakcyjne, nienawiązujące do konkretnych sytuacji i uczuć, nijak nieświadczące o zażyłości. Nie dziwmy się zatem, kiedy słyszymy w odpowiedzi zdawkowe „wszystko gra”, „w porządku” albo „tak sobie” – pytając ogólnie, nie zaprosiliśmy partnera do rozmowy, ale ją w jakimś sensie odbębniliśmy. Zestaw banalnych pytań – twierdzą psychologowie – sprawdzi się najwyżej w small talku z sąsiadami.