Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Afisz 2009: Hity teatralne

Plakat do przedstawienia Grzegorza Jarzyny Plakat do przedstawienia Grzegorza Jarzyny
W specjalnym świątecznym numerze „Polityki” zamiast cotygodniowych not recenzyjnych – próba podsumowania życia kulturalnego w kończącym się roku. Oto 10 najważniejszych wydarzeń teatralnych 2009.
Maja Kleczewska, reżyserka sztuki 'Marat/Sade'Tadeusz Późniak/Polityka Maja Kleczewska, reżyserka sztuki "Marat/Sade"
Sandra Korzeniak - wielka rola w 'Personie' Krystiana LupyTadeusz Późniak/Polityka Sandra Korzeniak - wielka rola w "Personie" Krystiana Lupy

1. Marat/Sade wg Petera Weissa w reż. Mai Kleczewskiej, Teatr Narodowy w Warszawie. Tworzące się z chaosu szpitala psychiatrycznego i w chaos się zsuwające przedstawienie irytuje i hipnotyzuje, dręczy i urzeka. Najbardziej ekstremalne doświadczenie teatralne roku.

***

2. Tango Sławomira Mrożka w reż. Jerzego Jarockiego, Teatr Narodowy w Warszawie. Jak dojrzeć w czasach kultu młodości? Jak być poważnie traktowanym, gdy powaga jest obciachem? „Tango” Jarockiego nie śmieszy, ono przeraża.

***

3. Trylogia wg Henryka Sienkiewicza w reż. Jana Klaty, Stary Teatr w Krakowie. Ironiczna i gorzka wizja Polski jako kraju pod ciągłą mobilizacją, z mitem bohaterskiej śmierci za wiarę (a raczej przeciw innym wiarom) i ojczyznę, przenoszonym z pokolenia na pokolenie.

***

4. Persona. Tryptyk/Marilyn, autorski spektakl Krystiana Lupy, Teatr Dramatyczny w Warszawie. Lupa przyglądając się genialnej aktorce i ponadczasowemu symbolowi seksu, analizuje równocześnie nasze, projektowane na ikony popkultury, pragnienia. Wielka rola Sandry Korzeniak.

***

5. T.E.O.R.E.M.A.T. Piera Paolo Pasoliniego w reż. Grzegorza Jarzyny, TR Warszawa. Przedstawienie hipnotycznie piękne, które, operując poezją i wieloznacznym obrazem, otwiera przestrzeń dla własnych pytań i poszukiwań widza.

***

6. (A)pollonia, autorski spektakl Krzysztofa Warlikowskiego, międzynarodowa koprodukcja warszawskiego Nowego Teatru. Intymny temat ofiary zderzony z niespotykanym dotąd u tego reżysera rozmachem inscenizacyjnym.

***

7. Między nami dobrze jest Doroty Masłowskiej w reż. Grzegorza Jarzyny, TR Warszawa. Naszpikowany zabójczą autoironią, miksujący języki i dyskursy – od wykluczonych po telewizyjnych celebrytów – portret naszych zmagań z tożsamością narodową.

***

8. Ziemia obiecana wg Władysława Stanisława Reymonta w reż. Jana Klaty, koprodukcja m.in. Teatru Polskiego we Wrocławiu. Biznes jak hazard: uzależnia, wyzwala najgorsze instynkty, znieczula na ból innych, a na końcu wypala i niszczy.

***

9. Pamiętnik z Powstania Warszawskiego Mirona Białoszewskiego w reż. Jerzego Bielunasa, Teatr Kamienica w Warszawie. Efektem zderzenia genialnych fraz Białoszewskiego z rockową muzyką Mateusza Pospieszalskiego i energią młodych wykonawców jest ściskający gardło raport z ginącego miasta.

***

10. Polski teatr przemiany oraz Grotowski. Przewodnik Dariusza Kosińskiego, teatrologa z Uniwersytetu Jagiellońskiego (obie książki wydane przez Instytut im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu). Fundamentalne dla zrozumienia nie tylko polskiego teatru.

Reklama

Czytaj także

null
Historia

Dlaczego tak późno? Marian Turski w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie warszawskim

Powstanie w warszawskim getcie wybuchło dopiero wtedy, kiedy większość blisko półmilionowego żydowskiego miasta już nie żyła, została zgładzona.

Marian Turski
19.04.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną