Niezbędnik

Jak mierzy się oglądalność programów telewizyjnych?

Elektroniczne badania zachowań widowni telewizyjnej prowadzi się dopiero od niedawna. Elektroniczne badania zachowań widowni telewizyjnej prowadzi się dopiero od niedawna. Robert S. Donovan / Getty Images

Na polskim rynku telewizyjnym odbierać można przeciętnie ok. 200 kanałów. Od czasu do czasu stacje podają, ile osób obejrzało jakiś program, i chętnie licytują się tzw. oglądalnością. Jak zmierzyć oglądalność danego kanału, sprawdzić, co kto lubi i na dodatek w jakim jest wieku? Odpowiedzi na te pytania udziela telemetria – stosunkowo młoda dziedzina telekomunikacji. Zasada jej działania jest następująca: umieszcza się w losowo wybranych mieszkaniach odpowiednie urządzenie, które dokonuje pomiaru wybranej wielkości, a wynik przesyła poprzez Internet, drogą radiową lub telefoniczną do centrali.

Takie elektroniczne badania zachowań widowni telewizyjnej prowadzi się dopiero od niedawna. Wcześniej selekcjonowano losowo grupy badawcze, np. 1000 osób, którym płacono za regularne wypełnianie ankiet. Z tych danych wyliczano szacunkowe procenty i przenoszono na całość społeczeństwa. Badanie obarczone było jednak błędem – tym mniejszym, im większą grupę poddawano badaniu. Przed kilku laty przestarzałą metodę zastąpiła właśnie telemetria, bazująca na ciągłym elektronicznym pomiarze widowni telewizyjnej. Niewielkie urządzenia elektroniczne, telemetry, podłącza się do telewizora; zapamiętują one zarówno moment włączenia i wyłączenia telewizora, jak i nazwę odbieranej stacji. Urządzenie to wygląda jak budzik elektroniczny. Ma pilota, wyświetla godzinę i może być podłączone nie tylko między anteną a telewizorem, ale także ze stacjonarnym telefonem.

Telewidz badany za pomocą specjalnego pilota rejestruje się, powiadamiając system, że właśnie włączył lub wyłączył telewizor. Zgromadzone w ten sposób informacje transmitowane są do centrum obliczeniowego. Główny komputer łączy się automatycznie z miernikiem zainstalowanym w domu i pobiera wszystkie dane zarejestrowane poprzedniego dnia.

Niezbędnik Inteligenta „88 Pytań do Nauki” (100054) z dnia 25.06.2012; Nowe wyzwania; s. 87
Reklama