O Polityce

Deklaracja dostępności serwisu Polityka.pl

Polityka Sp. z o.o. SKA zobowiązuje się zapewnić dostępność strony internetowej www.polityka.pl zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych.

Status zgodności z wymaganiami

W czerwcu 2025 r. spółka przeprowadziła wewnętrzny audyt dostępności serwisu. Audyt samooceniający wykonano ręcznie oraz przy użyciu narzędzia automatycznego Chrome Lighthouse. Badaniem i oceną zgodności z kryteriami objęto 20 typowych podstron oraz elementów serwisu. W wyniku audytu ustalono, że serwis www.polityka.pl jest częściowo zgodny z ustawą o dostępności cyfrowej.

Treści niedostępne

W wyniku audytu stwierdzono, że sześć kryteriów dostępności cyfrowych WCAG 2.1, opisanych w ustawie nie zostało spełnionych.

Kryteria WCAG 2.1, które nie zostały spełnione:

  • brakuje opisów, czym są linkujące elementy np. obrazy, linki, okładki, przyciski;
  • nie są stosowane oznaczenia fragmentów treści w innych językach;

Kryteria WCAG 2.1, które zostały spełnione częściowo:

  • nie dla każdej treści nietekstowej zapewniono tzw. tekst alternatywny;
  • charakterystyki sensoryczne: należy uzupełnić opisy przycisków oraz ikon;
  • w formularzu rejestracji, można wyraźniej oznaczyć pola wymagane;
  • nie wszystkie elementy interfejsu są w pełni obsługiwane z poziomu klawiatury;
  • fokus (TAB) pomija niektóre elementy serwisu, np. player audio lub wyszukiwarkę;
  • fokus nie zawsze przebiega w logicznej kolejności;
  • na jednej z podstron fokus nie działa w logicznej kolejności;
  • nie w każdym formularzu przycisk ENTER powoduje jego wysłanie;
  • w dziale audio zmiana zakładek działu nie powoduje zmiany tytułu strony;
  • warto dodatkowo rozszerzyć opcje w ustawieniach koloru tła i kontrastu;
  • odnaleziono elementy stron, dla których powiększanie czcionki powoduje utratę dostępności treści;
  • w pojedynczych przypadkach użyto napisów nie w formie tekstowej;
  • część elementów nawigacyjnych ma zbyt niski kontrast w stosunku do tła;
  • nie dla każdego elementu lub strony da się znaleźć alternatywną drogę dotarcia;
  • należy poprawić dostępność opcji wyszukiwania po serwisie;
  • warto wzmocnić wizualizację fokusu;
  • warto dodać sugestie błędów przy określonych polach formularza logowania;
  • warto dodać dodatkowe etykiety wspomagające w polach formularzy;
  • warto dodać potwierdzenie o poprawnym zalogowaniu do serwisu;

Pozostałe kryteria

Zostały spełnione w pełni lub nie mają zastosowania w przypadku serwisu Polityka.pl ze względu na jego charakter informacyjno-publicystyczny i brak funkcjonalności typowych dla innych rodzajów e-usług.

Wyjaśnienie i plan naprawczy

Powyższe niezgodności wynikają z organicznego rozwoju serwisu przez ostatnie dwie dekady, ze złożoności struktury treści, wielości oferowanych formatów treści, a także braku pełnych danych alternatywnych dla materiałów graficznych. Redakcja i deweloperzy serwisu zobowiązują się dołożyć wszelkich starań, by usunąć wszystkie ograniczenia w dostępności, których wyeliminowanie nie spowoduje kosztów zbyt wysokich do udźwignięcia przez spółkę.

Planowane działania:

  • Modernizacja komponentów frontendowych z uwzględnieniem WCAG 2.1,
  • Audyt kodu i stylów CSS pod kątem widocznego fokusu oraz kontrastu,
  • Stopniowe wdrażanie powyższych poprawek w 2025 roku;
  • Nie jest planowane wprowadzenie funkcji rozpoznawania języka obcego wtrąconego do tekstu - rozwiązanie zbyt kosztowne dla organizacji.

Dodatkowe informacje

Sporządzenie deklaracji

  • Data sporządzenia deklaracji: 26 czerwca 2025
  • Data ostatniego przeglądu: 18 czerwca 2025
  • Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez Polityka Sp. z o.o. SKA.

Kontakt i informacje zwrotneW przypadku problemów z dostępnością strony prosimy o kontakt:

  • Kontakt: Anna Dobrowolska, Lidia Ludwisiak (BOK dla Czytelników cyfrowych)
  • E-mail: cyfrowa@polityka.pl
  • Telefon: (67) 210 86 30, od pon. do pt. w godz: 9.00 – 16.00

Tą samą drogą można zgłaszać wnioski o udostępnienie informacji niedostępnych oraz żądania zapewnienia dostępności.

Procedura odwoławcza

W przypadku niezadowalającej odpowiedzi na zgłoszenie, można skontaktować się z:

Biurem Rzecznika Praw Obywatelskich
https://www.rpo.gov.pl

Reklama
Reklama