Pomocnik Historyczny

Wiara i wiedza

Między myślą a duchem

Tarcza gotyckiego zegara astronomicznego z kościoła Mariackiego w Gdańsku, 1464–70 Tarcza gotyckiego zegara astronomicznego z kościoła Mariackiego w Gdańsku, 1464–70 Keenpress / Getty Images
Kościół katolicki funkcjonował w bardzo odmiennych intelektualnie i duchowo epokach. Nie raz stawał przed zadaniem dostosowywania własnej doktryny do pojawiającej się nowej wiedzy. Intelektualnym wyzwaniem były dla niego światopoglądowe przełomy, odkrycia naukowe i wynalazki.
Marmurowe popiersie Arystotelesa (384–322 p.n.e.), którego pisma studiowano na średniowiecznych uniwersytetach; rzymska kopia greckiej rzeźby, I w. p.n.e.De Agostini/A. Dagli Orti/EAST NEWS Marmurowe popiersie Arystotelesa (384–322 p.n.e.), którego pisma studiowano na średniowiecznych uniwersytetach; rzymska kopia greckiej rzeźby, I w. p.n.e.

Z dala od bezczasowego mistycyzmu. Starożytni chrześcijanie, należący do elity intelektualnej Cesarstwa Rzymskiego, chcieli wypowiedzieć swoje religijne idee w języku modnych ówcześnie filozoficznych prądów, neoplatonizmu i gnostycyzmu, co doprowadziło do sporów doktrynalnych, rozstrzyganych na soborach IV i V w. W średniowieczu wyzwaniem było pojawienie się w środowiskach akademickich pism Arystotelesa, filozofa znanego z empirycznego podejścia, podejrzewanego o materializm.

Reklama
Reklama