Pomocnik Historyczny

Twarze reformatora

Portrety Marcina Lutra

Luter w otoczeniu rodziny na obrazie Gustava Spangenberga z 1866 r. Luter w otoczeniu rodziny na obrazie Gustava Spangenberga z 1866 r. AKG
Wizerunek Lutra w sztuce od XVI do XIX w.
Motyw przybijania tez do drzwi kościoła pojawił się dopiero w XIX w., tu na obrazie Ferdinanda Pauwelsa z 1872 r.AKG Motyw przybijania tez do drzwi kościoła pojawił się dopiero w XIX w., tu na obrazie Ferdinanda Pauwelsa z 1872 r.

Motyw przybijania tez. W zbiorowej wyobraźni utrwalił się wizerunek Lutra przybijającego młotkiem afisz z 95 tezami przeciw odpustom do drzwi kościoła zamkowego w Wittenberdze. Obraz ten, symbolizujący początek reformacji, jest jednak raczej romantyczną wizją bohatera, który nieomal dosłownie wykuwa nowy kształt świata, niż wiernym odwzorowaniem tego, co rzeczywiście wydarzyło się w wigilię uroczystości Wszystkich Świętych 1517 r.

Przekonanie, że Luter przybił tezy do drzwi kościoła, nie wykształciło się jednak bez powodu.

Pomocnik Historyczny „Marcin Luter i reformacja” (100123) z dnia 11.09.2017; Reformacja; s. 81
Oryginalny tytuł tekstu: "Twarze reformatora"
Reklama