Pomocnik Historyczny

„Bombowiec zawsze się przedrze”

Samolot – maszyna stworzona dla armii

Samolot pasażerski Douglas DC-2 z 1933 r. W 1934 r., pilotowany przez Eddiego Rickenbackera z Los Angeles do Newark, ustanowił rekord przelotu na tej trasie – nieco ponad 12 godz. Samolot pasażerski Douglas DC-2 z 1933 r. W 1934 r., pilotowany przez Eddiego Rickenbackera z Los Angeles do Newark, ustanowił rekord przelotu na tej trasie – nieco ponad 12 godz. Getty Images
Wielka rewolucja konstrukcyjna w lotnictwie w latach 30. ubiegłego wieku nie była przypadkiem.
Montaż skrzydeł hurricane'ów w fabryce Hawkera w Kingston pod Londynem, lipiec 1938 r.Getty Images Montaż skrzydeł hurricane'ów w fabryce Hawkera w Kingston pod Londynem, lipiec 1938 r.

Rozpoznawcze szmatopłaty. Samolot niemalże od początku budził zainteresowanie wojskowych – z pewnymi oporami, ale dostrzegli w nim użyteczne narzędzie rozpoznania i obserwacji przeciwnika. Pierwsze zastosowanie na polu walki w wojnie włosko-tureckiej w Libii (1911–12), mimo zniechęcających wyników prób bombardowania z powietrza, użyteczność tę potwierdziły. Do Wielkiej Wojny mocarstwa przystąpiły z niewielkimi siłami powietrznymi: Niemcy i Rosja po ok. 240 samolotów, Francja i Wielka Brytania po ok.