Odkąd wynaleziono kino, zbiorowe traumy i strachy trafiają na ekran – po mniej lub bardziej udanej artystycznej obróbce, często poddane personifikacji. W jaki sposób obecna pandemia odciśnie się na popkulturze? Które monstrum stanie się metaforą izolacji, społecznego dystansu, trudnych do sforsowania granic?
się też miejsce na nadzieję oraz dobre duchy, które pozwolą ludziom na powrót do ludzi. Duchy to taki stary, wygodny topos, trzeba go tylko napompować świeżym duchem. *** Joanna Dobkowska-KubackaHistoryczka sztuki, dziennikarka i pisarka. Autorka m.in. powieści „Medium” i współautorka „W cieniu koronkowej parasolki. O modzie i obyczajach w XIX wieku”.
Małe jest piękne. Koniec z rozbuchanym metrażem. Na 50 metrach kwadratowych zmieściło się wszystko, co potrzebne do wygodnego mieszkania dwóch osób.
Postulat harmonijnego wkomponowania budynku w pejzaż osiągnął rangę przykazania obowiązującego architektów. Niektórzy idą jeszcze dalej – projektują „domy ukryte”. Upodabniają je wizualnie do otoczenia lub wykorzystują magię luster.
Lwy morskie wylegujące się na nadbrzeżach opustoszałych portów, foki na zwolnionych przez turystów leżakach, jelenie zaglądające przez okno do sypialni – te spektakularne przypadki zagarniania przestrzeni miejskiej wywołały pewne poruszenie, choć przecież i tak wiadomo, że dzika przyroda nachodzi nas od lat i czuje się w naszym sąsiedztwie coraz lepiej.
istotny problem urbanistyczny, uświadomiła mi, że my w Europie pod względem poziomu współżycia z dziką przyrodą jesteśmy za Kanadą jeszcze bardzo daleko w tyle. *** Joanna Dobkowska-KubackaHistoryczka sztuki, dziennikarka i pisarka. Obecnie, jako Research Fellow, związana z Wirth Institute na University of Alberta w Kanadzie.
Wygląda jak grafika komputerowa albo filtr nałożony na realny pejzaż za pomocą narzędzi tak zwanej rozszerzonej rzeczywistości. Ale ta oniryczna „budowla” istnieje naprawdę, we włoskim Siponto, i jest dziełem artysty, który specjalizuje się w metafizycznej rekonstrukcji przeszłości.
Twist to imponujących rozmiarów obiekt artystyczny, ulokowany w malowniczej scenerii norweskiego parku rzeźb. Jest galerią, gdzie odbywają się wystawy prac współczesnych twórców. Ma też przyziemną funkcję: służy za most, przez który można się przedostać na drugi brzeg.
Zmierzaliśmy w stronę cywilizacji nowoczesnych nomadów. Teraz mamy stać się z powrotem społeczeństwem osiadłym, a najlepiej niewychylającym nosa z domu bez wyraźnej potrzeby.
. Wystarczy wybrać program i możemy wyruszyć w przeszłość lub do typowo turystycznych destynacji, np. Doliny Królów, nawet ładniejszej niż w rzeczywistości, bo podrasowanej. Pora dnia do ustawienia. Pogoda do ustawienia. Liczba turystów też, bo przecież niektórzy mogą zatęsknić za tłumem. *** Joanna Dobkowska-Kubacka Historyczka sztuki, dziennikarka i pisarka. Obecnie, jako Research Fellow, związana z Wirth Institute na University of Alberta w Kanadzie.
Czasami warto sobie na nowo przypomnieć, że sprawy, które wydają się dziś oczywiste, kiedyś wcale takimi nie były. Jak na przykład postrzeganie predyspozycji kobiet i ich prawo do zajmowania się twórczością artystyczną.
czymś niewyobrażalnym jeszcze 50 lat przed urodzeniem się Zahy Hadid. *** Joanna Dobkowska-Kubacka. Historyczka sztuki, dziennikarka i pisarka. Współautorka książki popularnonaukowej „W cieniu koronkowej parasolki. O modzie i obyczajach w XIX wieku”.
Paradoksalnie, recykling materiałów może być „zasłoną dymną” dla trendów, które ochronie środowiska nie służą.
przywróceniu zaniechanej praktyki naprawy. Pożegnaniu się z niczym nie ograniczoną gonitwą za nowościami. Recykling materiałów to naprawdę świetna idea. Ale dla ratowania planety niewystarczająca. *** Joanna Dobkowska-Kubacka, historyczka sztuki, dziennikarka i pisarka. Współautorka książki popularnonaukowej „W cieniu koronkowej parasolki. O modzie i obyczajach w XIX wieku”.
Natura niezmiennie pozostaje dla designu niewyczerpanym źródłem pomysłów – obecnie nie tyle na dekoracje czy formy, co przede wszystkim na funkcjonalne, proekologiczne rozwiązania, na miarę XXI wieku.