Zespołu Aspergera nie ma. Nie umieszczono go w najnowszej klasyfikacji chorób i zaburzeń. W najnowszym odcinku „Jak wytrzymać ze sobą i światem”, czyli podkastu psychologicznego „Polityki” rozmawiamy o przyczynach tej decyzji. Ale nie tylko.
zaburzenia – sprawdzają się kroki i sposoby działania całkiem proste i łatwe w realizacji. Rozmowę prowadzi Joanna Cieśla. Czytaj też rozmowę Joanny Podgórskiej z Justyną Szyburską: Autyzm u dziewcząt. Jak go rozpoznać? Rodzice powinni rozpoznać czerwone flagi
Ile koszulek zniszczył Dariusz Chętkowski, farbując je w ramach zadania domowego z WF? I czy miało to sens? Jak pracować w szkołach średnich, których nie dotyczą ograniczenia „w zadawaniu” właśnie wprowadzone rozporządzeniem ministry edukacji?
Chociaż odejście od prac domowych samo w sobie jest ruchem powierzchownym, w kilka lat może doprowadzić do dużo głębszych zmian w edukacji. Na lepsze czy na gorsze? I dlaczego praca domowa bywa jak ciasteczko? To tylko część wątków trzeciego odcinka podkastu o edukacji „Nasza Szkoła”. Rozmawia Joanna Cieśla. Czytaj też: Prace domowe. Dlaczego budzą tyle emocji? Nie trzeba ich zakazywać, żeby miały sens
Plan dla Chorób Rzadkich po latach hibernacji ma szansę zacząć działać. Choć nazwa może mylić, chodzi o poprawę życia milionów polskich rodzin.
Doświadczenia ostatnich 20 lat uczą, że jedyne, czego można być pewnym, jeśli chodzi o oświatę w Polsce, to jej nieprzewidywalność.
Podstawa programowa z historii, która budzi tak gorące emocje dorosłych, dla większości uczniów jest po prostu nieznośnym jarzmem nudy. Czy musi tak być? I czy każdy powinien się o tej podstawie wypowiadać?
warto się pokłócić? Czy można znaleźć na to przestrzeń i czas? O tym, że warto i że można – nawet w realiach aktualnej przeładowanej podstawy programowej – przekonuje dr Agnieszka Jankowiak-Maik, znana też jako Babka od histy, nauczycielka, publicystka, pisarka, wiceprezeska fundacji Muzeum Historii Kobiet – i stała rozmówczyni „Polityki” w nowym cyklu „Nasza szkoła”. Rozmowę prowadzi Joanna Cieśla.
Posłuchaj rozmowy z badaczem i psychoterapeutą prof. Marcinem Rzeszutkiem o tym, jak radzić sobie w trudnym okresie życia.
Najpierw przez lata wykładał na uczelniach, udając profesora prawa. Ostatnio pod zmienionym nazwiskiem konsultował pacjentów jako psycholog kliniczny. Po drodze zakładał sąd arbitrażowy i startował do polityki. Prawomocnie skazany, wciąż wolny.
Co wspólnego ma mickiewiczowski Konrad z bocianem przynoszącym dzieci? Czy Sienkiewicz jest bardziej szkodliwy niż ChatGPT? Dlaczego Cezary Baryka zmusza nauczycieli do oszustw? To tylko część wątków rozmowy w nowym cyklu „Polityki”: „Nasza szkoła”.
konsultacji społecznych propozycje Ministerstwa Edukacji Narodowej, zwłaszcza dotyczące listy lektur, wzbudziły ogólnonarodową dyskusję. O swoich zmaganiach i wynalezionych na nią sposobach opowiada znany Państwu z naszych łamów polonista, bloger i pisarz Dariusz Chętkowski. Rozmowę prowadzi Joanna Cieśla.
Jako żywo mamy nadmiar pól konfliktów, by sztucznie tworzyć następne. Dziw bierze, że najwyraźniej nie rozumie tego zatroskany o wspólnotę intelektualista, autor wielotomowego opus magnum „Dzieje Polski”.
Natężenie emocji towarzyszących okrawaniu podstawy programowej pokazuje skalę pogorzeliska zostawionego w polskich szkołach przez rządy PiS. A spory o kanon lektur zasłaniają o wiele bardziej palące problemy.
„wizjonerskie” pisowskie manewry (przede wszystkim likwidację gimnazjów) przystosować treści do możliwości i potrzeb dzieci i młodzieży. Z założenia zmiany mają obowiązywać przez dwa lata – od 1 września 2024 do 1 września 2026 r. Wtedy miałaby zacząć wchodzić w życie całościowa, nowa
Rozmowa z pedagożką dr Aleksandrą Jasińską-Maciążek o tym, dlaczego prace domowe budzą tyle emocji i jakie powinny być, żeby miały sens. To pewne, że narzucanie jednakowych dla wszystkich rozwiązań jest ryzykowne.
JOANNA CIEŚLA: – Szukam kogoś, kto lubił odrabiać prace domowe. ALEKSANDRA JASIŃSKA-MACIĄŻEK: – Ja traktowałam je spokojnie, jako zwyczajną część szkolnego życia. Często szukałam towarzystwa do wspólnej nauki. W podstawówce po lekcjach zwykle chodziłam do przyjaciółki i razem
O problemach psychicznych najmłodszych opowiada Lucyna Kicińska z Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie.
JOANNA CIEŚLA: Alarmuje pani, że tylko do końca października 2022 r. w wyniku samobójstw zmarło 127 dzieci i nastolatków poniżej 19. roku życia, tyle co w całym 2021 r. Dlaczego ciągle przybywa młodych ludzi, którzy nie chcą żyć? LUCYNA KICIŃSKA: Prawdopodobnie dlatego, że nie rozpoznajemy kryzysów
Posłuchaj rozmowy z psycholożką Anną Resler-Moskwą o tym, jak zadbać o bezpieczeństwo i równowagę na styku życia online i offline.
O zawieszeniu programu „Laptop dla czwartoklasisty” poinformował wicepremier Krzysztof Gawkowski na konferencji z ministrą Barbarą Nowacką. Zapowiedział też złożenie do prokuratury doniesienia o możliwości popełnienia przestępstwa, bo wszystko wskazuje na to, że w trakcie przetargu na sprzęt doszło do korupcji.
Podczas konferencji „ZmieńMY edukację” w Sejmie było widać, jak bardzo młodzi ludzie chcą rozmawiać i jak dobrze potrafią to robić (naprawdę to zdumiewa, zważywszy na warunki, w których byli wychowani przez ostatnich kilka lat). Nie można tego zignorować.
W tym roku pierwszy termin ferii zimowych – najgorszy, bo tuż po świętach – wypadł w Dolnośląskiem, Mazowieckiem, Opolskiem i Zachodniopomorskiem. Ale chaotyczny rytm odpoczynku i wysiłku to utrapienie całej polskiej szkoły: nauczycieli, dzieci i rodziców.
podstawówkach mają niemal najmniej lekcji na tle dzieci z innych krajów zrzeszonych w organizacji – 5,2 tys. godzin (mniej jest tylko w Bułgarii i Chorwacji, średnia to 7,6 tys.). Po 3–5 lekcji dziennie odbywa się w klasach 1–3, co nijak się ma do godzin pracy matek i ojców. – Córka ma
Polacy żyją krócej niż jeszcze dekadę temu. Prace naszego zespołu pokazują, że coś złego zaczęło się dziać z naszym zdrowiem – mówią prof. Witold Zatoński, Kinga Janik-Koncewicz i dr hab. Łukasz Gruszczyński.
JOANNA CIEŚLA: – Cieszą się państwo, że papierosy i alkohol podrożały od stycznia? WITOLD ZATOŃSKI: – Nas interesuje poprawa długości życia i stanu zdrowia Polaków. Wzrost cen papierosów czy wódki to może być dopiero mały krok w tym kierunku. Poprzedni rząd zaplanował zwiększenie akcyzy
Sprawczość, odpowiedzialność i krytyczne myślenie – tych rzeczy musi uczyć szkoła. Byłoby wspaniale, gdyby pod kierunkiem ministry Barbary Nowackiej przynajmniej zaczęła.
zawodowego. 1. Ulżyć uczniom W następnej kolejności wobec uczniów potrzebny jest podobny gest, by doraźnie poczuli (a razem z nimi ich ojcowie i matki), że poprawia się jakość ich życia w szkole. A wiadomo, że tę jakość odczuwalnie może poprawić przede wszystkim ograniczenie liczby zadań, którymi
Czy plan: „będę zapobiegać samotności” nadaje się na postanowienie noworoczne? Jak najbardziej! Można nawet powiedzieć, że jest dobrze uzasadniony, jeśli spojrzeć na kierunek, w jakim zmierzają relacje międzyludzkie w ostatnich latach.
Rozmowa z prof. Violettą Wróblewską, badaczką folkloru, o tym, co mówią o nas liczące setki lat chłopskie opowieści.
JOANNA CIEŚLA: – Tuż przed świętami dowiedziałam się, że św. Mikołaj cierpiał na chroniczne bóle stawów i głowy i rzadko się uśmiechał, toteż ukazywano go często jako groźnego starca, „swoistego egzekutora ładu rodzinnego i religijnego”. Napisała to pani na fanpage’u
Dziewictwo, zagadkowa właściwość Maryi, matki Jezusa, atrybut, którym mierzono wartość setek pokoleń kobiet – a to jako nie dość, a to nadmiernie cnotliwych – właśnie po raz kolejny zmienia znaczenie. A właściwie je traci.
Opiniodawcze Zespoły Sądowych Specjalistów w sprawach rozwodowych decydują o życiu dzieci. Zbyt często nie wiadomo, na jakiej podstawie.
Jak zapowiedziała Barbara Nowacka, zgodnie z procedurami w ciągu miesiąca zostanie rozpisany nowy konkurs na szefa lub szefową małopolskiego kuratorium. Pozostałych 15 kuratorów zostanie odwołanych do końca roku.
Egzamin w grudniu, w szczególności z polskiego i języków obcych, oznacza, że nauczyciele są przytłoczeni pracą przed samymi świętami. W szkołach panuje już rozprężenie, a połowa uczniów leży chora.
Na maturze robi jeszcze błędy, ale już dziś jest wyzwaniem dla systemu edukacji.
Rozmowa z Anną Schmidt-Fic, liderką nauczycielskiej społeczności Protest z Wykrzyknikiem, o powyborczej radości w szkołach i o tym, jak zachować pozytywne podejście do dalszych zmian w oświacie.
JOANNA CIEŚLA: – Cieszy się pani czy trochę boi? ANNA SCHMIDT-FIC: – Cieszę się. To taka narastająca radość, bo w dniu wyborów nie docierało do mnie, że PiS traci władzę. Obawiałam się, że może sięgnąć po jakieś „miękkie rozwiązania siłowe”. Dopiero w ostatnich kilkunastu
Luki w pamięci, kłopoty z koncentracją – czy to wciąż long covid? Jak to opanować? Rozmawiamy z dr Ewą Malinowską z Wydziału Psychologii UW.
Większość Polaków ma w sobie pokłady empatii dla osób, które inaczej myślą. Głębsze, niż można by sądzić, śledząc debatę publiczną – mówi politolog Adam Traczyk. Z badań wynika, że dzielimy się na siedem segmentów.
JOANNA CIEŚLA: Dogadamy się?ADAM TRACZYK: My, Polacy? Nie mamy wyjścia. Co więcej, jako społeczeństwo chcemy się dogadać lepiej, niż politycy się dogadują. Z naszego badania, przeprowadzonego we współpracy z Kantar Public na 4 tys. osób, wynika, że większość Polaków ma w sobie – głębsze, niż
W oświacie w masie spadkowej po rządach PiS laptopy dla uczniów i nauczycieli stanowić będą ciężar szczególny.
Rozmowa z dr Agatą Szydłowską, badaczką związków wzornictwa z polityką i historią, o tym, czego dzisiaj można dowiedzieć się o Polakach, przyglądając się mieszkaniom, meblom i wazonom z PRL.
JOANNA CIEŚLA: – Pewna kobieta opublikowała niedawno w mediach społecznościowych zdjęcie kolorowych wazonów z wyjaśnieniem, że zostały jej po mamie i chętnie komuś odda. Pod wpisem natychmiast pojawiły się apele, żeby absolutnie tego nie robić, bo to „szkło z PRL – rzeczy, na
Rozmawiamy z dr Martą Siepsiak z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, psycholożką, psychoterapeutką i diagnostką.
Równolegle ze strukturalną demolką systemu oświaty PiS przeprowadził rozbiórkę autonomii szkół i ideologizacji programów kształcenia. Z Przemysławem Czarnkiem za kierownicą ideologiczny walec ministerstwa jeszcze nabrał rozpędu.
nawet nadziei. Spis treści: • Jerzy Baczyński: 8 lat PiS. Utracone rujnowane państwo • Martyna Bunda: 8 lat złej zmiany dla kobiet. PiS upokarzał bez znieczulenia• Bartek Chaciński: 8 lat w kulturze. Dwa oblicza ministra Glińskiego• Joanna Cieśla: 8 lat w edukacji. Demolka i cała
Znaczenie Polek w polityce i życiu publicznym ma szansę wreszcie wzrosnąć, choć trudno orzec, czy mimo, czy za sprawą PiS.
obowiązywania kwot powinno zostać osiągnięte. – W kończącej się kadencji posłanek było 132 – to 29 proc. Sejmu. Niby brakuje tylko 1 pkt, ale właśnie 30 proc. okazuje się graniczną minimalną wartością, za którą mniejszość może liczyć na reprezentację swoich interesów w jakichkolwiek
Większość przelewów z resortu popłynie do instytucji katolickich, wiosek, miasteczek i miast ze ściany wschodniej, co po raz kolejny dowodzi konsekwencji i determinacji ministra Czarnka. A także spójności z szerszą polityką PiS.
Od lat uważam, że matura sama w sobie do niczego nie jest potrzebna. Kiedyś nasunęło mi się skojarzenie, że to rytuał podobny do bierzmowania – mówi prof. Krzysztof Konarzewski, pedagog i były dykretor CKE.
JOANNA CIEŚLA: – Od ogłoszenia rezultatów matur minęły ponad dwa miesiące, a co rusz spływają doniesienia o kolejnych dziwacznych rozstrzygnięciach odwołań od wyników, błędnych kluczach i niejasnych kryteriach oceniania. Jak się panu tego słucha? KRZYSZTOF KONARZEWSKI: – Chwilami włosy
Rozmowa z Izabelą J. Barry, działaczką społeczną z Nowego Jorku, o tym, kogo może poprzeć w wyborach Polonia, zwłaszcza amerykańska, i dlaczego w ostatnich latach zapragnęła głosować.
JOANNA CIEŚLA: – W mediach społecznościowych napisała pani tak: „Drodzy Przyjaciele i Znajomi, Mili Państwo, ktokolwiek chciałby wziąć udział w pracy przy polskich wyborach parlamentarnych w Nowym Jorku, proszę o wiadomość prywatną. Czeka nas bardzo ciężkie zadanie i dużo pracy
Czy pracujący przez dwie dekady z ludźmi nauczyciel odnajdzie się w samotniczej pracy ogrodnika? Czy warto podążyć za potrzebą zmian? Odpowiedzi szukamy razem z dr Magdaleną Kaczmarek z Uniwersytetu SWPS.
Oczekiwany poziom zdawalności jest decyzją polityczną, na podstawie której odpowiednio konstruuje się testy. Czy kogoś jeszcze dziwi imponujące 95 proc. sukcesów pierwszej matury Zalewskiej i Czarnka?
Nawet tam, gdzie nie rażą w oczy wakaty, pomoc psychologiczna bywa dostępna dla dzieci czysto formalnie, na papierze. Minister Czarnek ogłaszał w ostatnich miesiącach, że tylko w 2023 r. przeznaczył aż 2 mld zł na stworzenie 20 tys. nowych etatów specjalistów. Gołym okiem widać, że to kolejna jego manipulacja.
Rozmowa z Robertem Górniakiem, założycielem serwisu „Dealerzy wiedzy”, o tym, jak rządzący manipulują danymi o sytuacji w oświacie i co z tego wynika.
JOANNA CIEŚLA: – Pan od wielu miesięcy analizuje liczby związane z oświatą. I nie zgadza się pan z ministrem Przemysławem Czarnkiem, który twierdzi, że zatłoczenie szkół i brak nauczycieli to żaden problem. Zdaniem ministra uczniów zaraz zacznie ubywać, a wśród nauczycieli trwa normalny ruch
Co by się stało, gdyby wszyscy uczniowie wystąpili o ponowne sprawdzenie pracy, nie tylko ci, którzy nie zdali lub mają niskie wyniki? – zastanawia się Paweł Lęcki, znany polonista, m.in. po głośnej sprawie maturzystki z Lublina.
Jakie są aktualne wytyczne nauki o tym, ile czasu młody człowiek może spędzać przed ekranem i w internecie? Jak się zorganizować, żeby wystarczyło czasu na naukę, obowiązki, kontakty z kolegami, koleżankami i bliskimi?
Od 2021 r. państwo wcale nie finansuje tej linii pomocowej dla dzieci – kto potrzebuje, może dzwonić (całą dobę) dzięki wsparciu prywatnemu, obywateli i firm.
Nowy zamach na niezależność szkół, podzielony na jednoaktówki, może być skuteczniejszy niż dotychczasowe zmasowane batalie.
Wiatr hula po salach matematycznych, językowych czy przedmiotów zawodowych w szkołach średnich, a do pracy z dziećmi w przedszkolach brakuje 3,3 tys. osób. Dziury kadrowe zioną przede wszystkim w dużych i średnich miastach.
Zmiana klimatu niesie turbulencje nie tylko na mapach pogody, lecz także w ludzkiej psychice. Jest już nawet nazwa: depresja klimatyczna. Jednak Polacy przeżywają ją nieco inaczej niż większość świata.
Niemal połowa Polaków zapowiadała, że tego lata nigdzie nie wyjedzie. Ale rezygnacja z odpoczynku nie ujdzie na sucho. Jak często należy wyjeżdżać, czy koniecznie daleko i czy warto wstawić biurko na działkę? Rozmowa z psycholożką dr Lidią Czarkowską.
Od września naukę w liceach, technikach i szkołach branżowych zacznie rekordowe 1,8 mln młodych ludzi – najwięcej od 20 lat. Przebieg ich rekrutacji jasno pokazuje, że polskie władze oświatowe nie interesują się losem nastolatków z tego tłumu.
Finałowa bitwa o punkty zaczęła się na początku lipca. To wtedy ogłoszono wyniki egzaminu ósmoklasisty decydujące o tym, komu uda się zmieścić w wybranym liceum. Joanna, nauczycielka polskiego z podstawówki: – Zaleciłam uczniom, żeby składali wnioski o wgląd do prac zaraz po północy 3 lipca
W roku szkolnym z materiałem po prostu zdążyć się nie da. To znamienna ilustracja systemu edukacji stworzonego przez pisowskie władze oświatowe.
materiału od podstaw i mobilizował do samodzielnej pracy. Przyznaje, że ani w podstawówce, ani w liceum po prostu nie zdążyła się chemii nauczyć. Powód nr 1: coraz trudniejsze egzaminy Chętnych do nauki latem z roku na rok przybywa. Anna Pichnar, prowadząca firmę szkoleniową „Matematyka dla
Córka uzyskała zero za wyceniane na 10 punktów zadanie na egzaminie z angielskiego. A wykonała je i sądzę, że raczej dobrze – mówi Monika, matka uczennicy z Wielkopolski.