Patriarchalny układ ciągle trzyma się mocno.
Gdybyśmy tę książkę czytali przed „Normalnymi ludźmi”, prawdopodobnie sposób narracji wydawałby się ciekawszy.
Powieściowy debiut Piotra Fiedlera zaczyna się jak „Ślepnąc od świateł” Jakuba Żulczyka. Nocne życie warszawskie, kluby, brud, narkotyki i seks. Wszystko to – zwłaszcza w obliczu pustego placu Zbawiciela i braku nocnego życia miasta – brzmi z początku zachęcająco.
Jedynie otwarte mówienie o tym, co trudne w naszej przeszłości, może być wyzwalające – mówi Mira Marcinów, laureatka Paszportu POLITYKI w dziedzinie literatury, opowiadając też o polskim szaleństwie, obłudzie wobec seksualności i trudach „córectwa”.
JUSTYNA SOBOLEWSKA: – Powiedziała pani podczas odbierania Paszportu, że dedykuje go wszystkim kobietom, które wychodzą na ulice i walczą o wolność. Dzień później znowu kobiety musiały wyjść. MIRA MARCINÓW: – I ja, zamiast świętować, poszłam strajkować. Dedykowałam Paszport
Po zamknięciu tej powieści pozostaje się z wieloma pytaniami i niepokojem.
Nowojorska intelektualistka i humorystka Fran Lebowitz dzięki dokumentalnemu serialowi Martina Scorsesego „Udawaj, że to miasto” stała się bohaterką zbiorowej wyobraźni.
Agnieszka Przepiórska jest w roli Ginczanki żywiołowa i bardzo przekonująca, znakomicie też interpretuje jej wiersze.
Dostajemy porywającą opowieść o życiu, w którym nic nie ma, ale które mimo to wydaje się pełne.
Ali Smith napisała powieść o podziałach wewnątrzrodzinnych i o różnych sposobach ucieczki od rzeczywistości, kiedy ta jest nie do zniesienia.
Margaret Atwood w transmitowanej online rozmowie z Sylwią Chutnik mówiła o niezbędnej twórczej wolności, nudnym serialu, jakim jest pandemia, i o tym, że pisarz jest zawsze najpierw czytelnikiem.
Nowa Huta powraca w młodej literaturze jako mit, ciemna legenda i jako źródło języka poetyckiego. Powracają też kobiety z Nowej Huty, kiedyś niewidoczne.
W tej powieści Piotr Ibrahim Kalwas, publicysta i pisarz, pozostaje daleko od tematów, z którymi możemy go kojarzyć: od polityki, islamu czy Egiptu.
Mansfield z wielką uważnością pokazuje swoich bohaterów, o których myślimy długo po zamknięciu książki.
Rok Różewicza to szansa, żeby przypomnieć tę część jego twórczości, do której się ostatnio nie wraca. Pojawi się też pierwsza reporterska biografia poety.
Najważniejszym zadaniem jest utrzymanie w ludziach przekonania, że warto, że musimy zmienić układ władzy w Polsce – mówi prof. Inga Iwasiów. Choć zdaje sobie sprawę, że dobre zakończenie nie czeka za rogiem ulicy.
JUSTYNA SOBOLEWSKA: – Po tym, jak media narodowe napiętnowały panią za udział w Strajku Kobiet, pojawiły się anonimy. Jak pani to znosi?INGA IWASIÓW: – Ktoś, kto ujawnia swoje poglądy, zajmuje się feminizmem, jest przyzwyczajony do tego, że będzie atakowany. W „Kronikach oporu i
Autorskie podsumowanie roku w literaturze światowej.
1. Maria Stiepanowa, Pamięci pamięci, przeł. Agnieszka Sowińska, Prószyński i S-ka. Autorka łączy esej z prozą i z listami z przeszłości, wplata w swoją opowieść różne punkty widzenia, by opowiedzieć historię rodziny rosyjskich Żydów. Rzecz nie tyle o przeszłości, ile o niemożności poskładania jej
Autorskie podsumowanie roku w polskiej literaturze.
1. Zyta Rudzka, Tkanki miękkie, W.A.B. Rudzka pokazuje schyłek męskości. Ale to nie jest tylko satyra na męskość. Tutaj każdy uczestnik nierównej walki z nieudanym życiem i starością dźwiga ciężary: przeszłość, rodziców i dzieci. U Rudzkiej język stwarza rzeczywistość, jej zdania tną jak noże. 2
Nie dość, że literacko Burton brzmi frapująco, to czytamy jego słowa, jakby były pisane dla nas dzisiaj.
Rozmowa o rybach okazuje się rozmową o tym, co nas wszystkich dotyczy.
Za sprawą misternej konstrukcji ta historia tworzy przejmującą całość.
Spot Instytutu Książki robi wrażenie autoparodii ujętej w konwencji hollywoodzkiego kina – z ponurym angielskim lektorem w tle. Ale to nie parodia. To się dzieje na serio.
W świecie, w którym okiełznana została wszelka obcość i dzikość, nagle pojawia się coś, czego nie można zrozumieć.
Nowy wybór wierszy Krystyny Miłobędzkiej przypomina, że jest ona jedną z największych polskich poetek, zajmuje miejsce osobne i ciągle za mało widoczne.
Szkoda, że polskie tłumaczenie skrzy się od błędów.
W nowej książce eseistycznej Olga Tokarczuk pokazuje, jak zmieniać swoje myślenie, jak widzieć inaczej, czyli czytać inaczej.
Calvino jest w Polsce wznawiany i kochany. Ale jego eseistyka pozostaje mało znana.
Flannery O’Connor znakomicie opisywała rasistowskie Południe, ale ostatnio sama została o rasizm oskarżona. Dziś, kiedy tę katoliczkę jezuicka uczelnia usuwa z tablic, my dostajemy jej najlepsze utwory.
Opowiadania Igora Jarka rozgrywają się głównie w Nowej Hucie, ale mogłyby dziać się wszędzie w Polsce.
Jest to poezja namiętnie związana z życiem i muzyką, która wybucha tuż za ogrodzeniem cmentarza.
Ta powieść jest duszna w rytmie i w swojej cielesności.
Redaktor – pisany wielką literą – był tylko jeden. We wrześniu minęło 20 lat od śmierci Jerzego Giedroycia i od końca paryskiej „Kultury”. W nowym wydawnictwie można prześledzić niewidoczny proces tworzenia pisma.
Prawdziwe historie z czasu okupacji mogą wydawać się gotowym tematem literackim.
Tegoroczny werdykt Akademii Szwedzkiej jest czysto literacki, bez wymiaru politycznego. I każe oczekiwać na polskie przekłady.
Literacką Nagrodę Nobla odbierze w tym roku Louise Glück, ważna, ale mało znana w Polsce poetka. Jak czytać ten werdykt?
Louise Glück? Czy jej wiersze mają coś wspólnego z poezją Wisławy Szymborskiej? Co oznacza ten werdykt? Czy to Nobel zachowawczy, czy odważny? I czy Akademia Szwedzka poprawiła swój wizerunek po niedawno ujawnionych skandalach? O tym wszystkim w podkaście „Polityki” Justyna Sobolewska
Opowiadania Huellego rozpięte są wokół spraw ostatecznych, czasem czuć w nich tęsknotę za cudem odrodzenia.
Powieść Raka pokazuje, jak można ciekawie (też od strony języka) stworzyć baśniowo-mityczną opowieść na materiale historycznym i wokół takiej postaci jak Jakub Szela.
” Justyny Bargielskiej (Wolno). Szkoda przeoczeń, bo 2019 r. był obfity. Nagrodę czytelników „Gazety Wyborczej” otrzymała Joanna Gierak-Onoszko za bardzo dobry debiut reporterski „27 śmierci Toby′ego Obeda” (wyd. Dowody na Istnienie).
Sedaris jest zarazem śmieszny i straszny.
Paziński oprowadza nas po rupieciarni świata, po peryferiach, po śmietnikach pełnych zepsutych lalek i teatralnych dekoracji.
„Pokora” Szczepana Twardocha to świetna powieść o Górnym Śląsku pomiędzy Niemcami i Polską, o pierwszej wojnie światowej, komunizmie, a przede wszystkim o gniewie i tożsamości.
Jest to książka nie tylko o odradzaniu ruchów faszystowskich, ale przede wszystkim o kruchości demokracji.
Pamiętam informację, że w jakiejś wsi pojawił się napis „Żydom do wsi wstęp wzbroniony”. I komentarz: „oto przykład godny naśladowania”. Czasami jest to strefa wolna od Żydów, czasami od LGBT – mówi Hanna Krall, której nowa książka „Synapsy Marii H.” ukaże się we wrześniu.
JUSTYNA SOBOLEWSKA: – Zacznijmy od POLITYKI... HANNA KRALL: – POLITYKA była jedynym miejscem w moim życiu, jedynym zespołem, o którym myślę „my”. Po studiach pracowałam w „Życiu Warszawy” i byli tam dziennikarze przedwojenni, o całe pokolenie starsi ode mnie. Po
Dla tych, którzy nie byli na pogrzebie prof. Marii Janion, a także dla tych, którzy na nim byli, ale chcieliby sobie przypomnieć ważne słowa, które na nim padły.
-Grodzkiej, która prowadzi archiwum Marii Janion, prof. Stanisława Rośka z Uniwersytetu Gdańskiego, Olgi Tokarczuk i Moniki Strzępki, prof. Tomasza Kitlińskiego z UMCS w Lublinie, a wreszcie prof. Agnieszki Graff. Komentują i dopowiadają – Justyna Sobolewska i Bartek Chaciński.
Przedziwne jest to miejsce, gdzie zło krzyżuje się z absurdem – mówi Dorota Masłowska w przededniu wydania nowej książki „Jak przejąć kontrolę nad światem, nie wychodząc z domu”.
JUSTYNA SOBOLEWSKA: – Napisałaś ostatnio, że homofobiczna agresja staje się normalnością, przyzwyczajamy się do przemocy. DOROTA MASŁOWSKA: – Przeraża mnie łatwość, niezauważalność, z jaką to się dzieje. Najpierw pojawia się ten język: „ideologia LGBT”, „seksedukacja
Kolejna książka Eleny Ferrante to jeszcze jedna nieprzespana noc dla wielu czytelników. Nie inaczej będzie z najnowszą, „Zakłamanym życiem dorosłych”.
Nie ustawała w wysiłku interpretacji tekstów kultury i w pracy nauczycielskiej. Jej gigantyczny dorobek to próba przepracowania polskich traum i mitów. To była praca Syzyfa.
Neon trafia w moment, kiedy w społeczeństwie wykluczenie staje się codziennością. Nazwisko Chominowej świecące wesoło na murze dawnego getta może być dla wielu bolesne.
Dziewiąta edycja Festiwalu Literacki Sopot, który organizowany jest przez Goyki 3 Art Inkubator oraz Miasto Sopot, jest poświęcona literackiej Kanadzie.
pasma. W tym roku w paśmie „(Nie) pamięć” pojawią się (częściowo online) znakomici goście: Maria Stiepanowa z Rosji, Maciej Zaremba Bielawski ze Szwecji, Martin Pollack czy Aaron Lansky (o którym więcej w tekście Justyny Sobolewskiej: Ocalone z kontenera śmieci). Spotkanie z laureatem
Warmia jest skalistą wyspą zawieszoną w powietrzu na sznurach wyplatanych z traw i wyschniętych zbóż” – zaczyna się jedna z części tej opowieści o Warmii.
Uratował przed zniszczeniem milion książek w jidysz, opisał swoje wspomnienia, a teraz opowie o nich w Polsce.