Ludzie i style

Szycie wyczynowe

Twórca marki 4F o tym, jak zarobić na ubieraniu sportowców

Kolekcja olimpijska RIO 2016 Kolekcja olimpijska RIO 2016 Gosia Turczyńska
Rozmowa z Igorem Klają, twórcą marki 4F, o tym, jak się ubiera sportowców i jak się na tym zarabia.
Igor Klaja, twórca marki 4Fmateriały prasowe Igor Klaja, twórca marki 4F

Marcin Piątek: – Novak Djoković na igrzyskach olimpijskich w stroju 4F. Pozazdrościć ekspozycji.
Igor Klaja: – Podpisaliśmy kontrakt nie tylko z Djokoviciem. Ubierzemy wszystkich serbskich olimpijczyków, podobnie zresztą jak polskich i łotewskich. Trzeba również uściślić, że zagranicznych sportowców wyposażyliśmy we wszystkie rodzaje strojów z wyjątkiem startowych, gdyż poszczególne związki albo sami zawodnicy mają swoich dostawców. Więc Djoković będzie z naszym logo wszędzie, tylko nie na korcie. Zresztą, na umowę z nim nas nie stać. Albo inaczej: moglibyśmy sobie na nią pozwolić, ale z biznesowego punktu widzenia nie miałoby to sensu.

Bo za dużo trzeba wydać?
Bo ewentualny klient nie ma gdzie znaleźć naszego produktu. W Polsce mamy 167 sklepów firmowych, ale za granicą jak na razie tylko trzy, na Łotwie. W Polsce pewnie sprzedaż by się zwiększyła, ale przypuszczam, że skala inwestycji byłaby niewspółmierna do zysków.

Jak się zdobywa zagraniczny kontrakt na olimpijską kolekcję?
Łotysze i Serbowie sami do nas przyszli. Spodobała im się zimowa kolekcja, którą stworzyliśmy dla polskiej reprezentacji na igrzyska w Soczi. Mieliśmy już pewną renomę, bo to były drugie zimowe igrzyska, na które dostarczyliśmy stroje dla polskiej ekipy, a dzięki kontraktowi z Polskim Związkiem Lekkiej Atletyki przetarliśmy szlak w sportach letnich. W sportowym środowisku wszyscy się znają, a nasi działacze robili nam świetną reklamę. Serbowie mieli nie najlepsze doświadczenia z poprzednim dostawcą sprzętu. Szukali kogoś, kto lepiej odpowiadałby na ich potrzeby, bardziej o nich dbał. Zdawali sobie pewnie sprawę, że dla wielkich koncernów są po prostu jednym z wielu, a my, chcąc mocniej zaistnieć na rynku, staniemy na głowie, żeby byli zadowoleni.

Polityka 31.2016 (3070) z dnia 26.07.2016; Ludzie i Style; s. 91
Oryginalny tytuł tekstu: "Szycie wyczynowe"
Reklama