Historia

Weimarskie trolle

Weimarskie fake newsy

„Nie daj się nabrać, zostań w Niemczech”, plakat propagandowy wydany na plebiscyt w 1919 r. „Nie daj się nabrać, zostań w Niemczech”, plakat propagandowy wydany na plebiscyt w 1919 r. Getty Images
Prowadzona przez Niemcy od 1919 r. antypolska kampania była niezwykle wyrafinowana i rozbudowana. Nie było telewizji ani internetu, ale fake newsy były na porządku dziennym.
Friedrich Ebert, pierwszy prezydent Republiki Weimarskiej.Bundesarchiv/Wikipedia Friedrich Ebert, pierwszy prezydent Republiki Weimarskiej.

Na weimarskie Niemcy często patrzy się przez pryzmat tego, co było potem – ustawy norymberskie, wrzesień ’39, Holokaust… Z tej perspektywy kulawa, ale jednak demokracja była o wiele mniej groźna dla świata niż III Rzesza. Ale przychodząc do władzy w 1933 r., Hitler odziedziczył cały arsenał narzędzi przeciw „państwu sezonowemu”, jak Polskę określono w 1932 r.

O wojnie myślano od początku. „W poufnych memoriałach i wytycznych stwierdzano (…) już w 1919 r.

Polityka 20.2019 (3210) z dnia 14.05.2019; Historia; s. 59
Oryginalny tytuł tekstu: "Weimarskie trolle"

Codzienny newsletter „Polityki”. Tylko ważne tematy

Na podany adres wysłaliśmy wiadomość potwierdzającą.
By dokończyć proces sprawdź swoją skrzynkę pocztową i kliknij zawarty w niej link.

Informacja o RODO

Polityka RODO

  • Informujemy, że administratorem danych osobowych jest Polityka Sp. z o.o. SKA z siedzibą w Warszawie 02-309, przy ul. Słupeckiej 6. Przetwarzamy Twoje dane w celu wysyłki newslettera (podstawa przetwarzania danych to konieczność przetwarzania danych w celu realizacji umowy).
  • Twoje dane będą przetwarzane do chwili ew. rezygnacji z otrzymywania newslettera, a po tym czasie mogą być przetwarzane przez okres przedawnienia ewentualnych roszczeń.
  • Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne, ale konieczne do tego, żeby zamówić nasz newsletter.
  • Masz prawo do żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, a także prawo do przenoszenia swoich danych oraz wniesienia skargi do organu nadzorczego.

Czytaj także

Społeczeństwo

Dr Joanna Wardzała o pokoleniu 20-latków odrzucających konsumpcyjny styl życia rodziców

Rozmowa z dr Joanną Wardzałą, socjolożką i badaczką zachowań konsumpcyjnych, o tym, dlaczego dzisiaj młodzi ludzie nie chcą kupować i gromadzić dóbr.

Joanna Podgórska
12.11.2019