Klasyki Polityki

Co jest w porządku?

Rzęsy a długie, gęste, podkręcone dodają uroku spojrzeniu b przydają delikatności damskiej twarzy c są uwodzicielskie Rzęsy a długie, gęste, podkręcone dodają uroku spojrzeniu b przydają delikatności damskiej twarzy c są uwodzicielskie EAST NEWS
15 lat temu zadaliśmy sobie pytanie: co jest cool? Oto dokąd doprowadziły te poszukiwania.

Artykuł ukazał się w tygodniku POLITYKA w kwietniu 2004 r.

Młodzi ludzie chcą być atrakcyjni, ale nie zawsze tak się czują. Istnieją sposoby, aby poprawić im samopoczucie. Jak to zrobić? – na to pytanie odpowiada światowy raport na temat wszystkiego, co jest cool.

Cool (w wolnym tłumaczeniu „spoko”, „w porzo”, kiedyś OK) nie jest już w Polsce modnym słowem. Ale dr Carl Rohde, antropolog z Utrechtu, szef instytutu badawczego Signs of the Time (Znaki Czasu), a przede wszystkim autor raportu Global Cool Hunt 2003 (Światowe Polowanie na Cool), wypowiada je bez żenady. Mogli się o tym przekonać wszyscy obecni na prezentacji, zorganizowanej przez sponsora polskich badań warszawską agencję Feedback/Hill &Knowlton, podczas której dr Cool, jak nazywają go niektóre zagraniczne media, przedstawił główne tezy raportu.

Zanim jednak do tego doszło, w 26 miastach całego świata (w tym po raz pierwszy w Warszawie) jego wysłannicy (tzw. cool hunters, czyli poławiacze cool), wyposażeni w cyfrowe kamery i dyktafony, odwiedzali modne miejsca, w których najchętniej bywają osoby w wieku 17–35 lat i przeprowadzali z nimi wywiady na temat tego, co im się podoba, co ich podnieca, co uważają za super i dlaczego. W Warszawie ankieterzy odwiedzili miejsca uznawane przez respondentów za cool czy „trendy”: m.in. BUW, klub Między Nami, sklep Mydlarnia, kawiarnię Antykwariat, galerię Bo Concept, Iluzjon, sklep z płytami Cali, Empiki, klub Labo, sklep z meblami Red Onion.

– Młodzi ludzie chcą być atrakcyjni, trendy, sexy. Każdy produkt, usługa, marka czy komunikat, który pozwala im tak właśnie się poczuć – wyjawił główny cel raportu dr Rohde – trafia do nich, bo wzmacnia ich wiarę w siebie i poczucie wartości.

Dla agencji reklamowych czy twórców produktów dla młodych raport Cool Hunt może stać się – choć niektórzy odnoszą się do niego sceptycznie ze względu na metodę badania – cennym źródłem informacji. Zachowania, moda, marki czy towary, które są cool, zależą od położenia geograficznego, kultury i tradycji danego kraju. Np. w Seattle wygrywa w konkurencji sportów na świeżym powietrzu: turystyka piesza, podczas gdy w Warszawie skating i zośka.

Według raportu świat młodych łączy jednak kilka globalnych cool-zasad. Oto niektóre z nich:

• Po pierwsze, protest przeciwko nadmiernej komercjalizacji (jej przykładem jest McDonald’s).

• Po drugie, emocjonalna więź z telefonami komórkowymi (łączy ludzi).

• Po trzecie, surfowanie i skating jako najlepsze formy sprawności fizycznej (wiele reklam wykorzystuje oba te sportowe zajęcia dla przedstawienia walorów produktów).

• Po czwarte muji – jest to słowo określające japońską sieć wytwórców ubrań oraz przedmiotów gospodarstwa domowego bez wskazania marki. Wskutek mody muji wielu producentów nawet ekskluzywnych marek przestało eksponować swoje znaki firmowe. Młodzi mimo to potrafili namierzyć np. dobry ciuch po jego charakterystycznym kroju, zestawieniu kolorów specyficznym dla danej firmy albo po prostu podglądając dyskretnie wszytą metkę.

• Po piąte – marki. Raport wymienia więc wiele wylansowanych marek, wśród których pierwsze światowe miejsce zajmuje Puma (ze swoich sportowych ubrań uczyniła również modę clubbingową). W Polsce, zaraz po niej, na liście marek cool pojawiają się m.in.: Adidas, Nike, Diesel, Lacoste, a także Nokia, Sony, Apple Macintosh, Arkadius oraz filmowy kanał Ale Kino.

– Postawie muji nie towarzyszy żadna ideologia – stwierdza dr Rohde. – Młodzi na całym świecie nie mają w istocie nic przeciw wzmocnieniu marek. Nie potępiają reklam ani konsumpcji. Na dobrą sprawę nie ma znaczenia, jakie ubrania się nosi czy jakie przedmioty ma się w najbliższym otoczeniu, pod jednym wszakże warunkiem: nie mogą one sugerować, że ktoś jest słaby, samotny i nudny. – Młodzi chcą być słyszani i dlatego polegają na telefonach komórkowych i innych gadżetach, które sprawiają, że ich głos może trafić do każdego miejsca na świecie – ocenia dr Rohde. Ważny jest też wybór przedmiotu poprzez wskazanie osobistych preferencji klienta. Z tych powodów produkuje się np. dżinsy haftowane, z naszywkami czy guziczkami, modele specjalne czy kolekcje limitowane. Każda rzecz powinna sygnalizować – oto jaki(a) jestem.

Raport podzielony jest na kilka kategorii cool: ludzie, kosmetyki, moda, marki, gadżety hi-tech, miejsca oraz świat kobiet i świat mężczyzn (patrz ramki). Oba te światy dzieli nie tylko płeć, ale przede wszystkim postawa wobec życia. – Mężczyźni – zdaniem dr Rohde – przestali czuć się sexy. Godząc się na to, że sprzątają, piorą, matkują dzieciom, jednocześnie poszukują źródeł swojej męskości.

Dla zagubionych mężczyzn, podpowiada raport, będzie się liczył każdy przedmiot czy zachowanie, które pozwoli odzyskać im poczucie własnej męskości, a przede wszystkim odnaleźć równowagę pomiędzy byciem domowym partnerem a pozostaniem prawdziwym facetem. Zatem, gdy mężczyzna sprząta, to tylko wtedy, gdy posługuje się supergadżetem. Z kolei w reklamach męskich kosmetyków nie należy mówić: stosuj je – będziesz piękniejszy, bo to może urazić samcze ego. Trzeba raczej powiedzieć, stosuj je – ochronią twoją skórę (np. przed wiatrem podczas windsurfingu). Moda na m.in. tatuaże, cygara, kapelusze, sport pozwala odnaleźć osłabione poczucie męskości.

Z kolei dla coraz liczniejszych młodych alfa-samic (dominujących w stadzie), samodzielnych i agresywnie walczących o swoją pozycję, najważniejsze jest przesłanie, że pełnią ważną rolę. Z drugiej jednak strony lubią się czuć czasami dziewczynkami. To marzenie świetnie np. uosabia marka Pupa, która kosmetyki dla dorosłych kobiet pakuje w rozkosznie dziewczęce opakowania. Ale też wiele reklam podbija żeńskie ego, prezentując kobiety jako seksowne szefowe albo czarujące panie domu, rozstawiające mężczyzn po kątach.

Ze strefy cool można łatwo wypaść i znaleźć się w strefie uncool. Oto ulubiona męska rozrywka barbecue staje się nie do przyjęcia, gdy uprawiana jest rodzinnie. Podobnie artystyczne graffiti jest cool, ale mazanie na murach stawia poza nawiasem. Popalanie jointów jest OK, ale wpadanie w nałóg jest uncool. Fajna kobieta w dobrym samochodzie to doskonały obrazek, ale gdy wsiądzie do grata, jej wizerunek rozpada się. Cool to standard, lecz znacznie ważniejsze jest wpisanie weń, dzięki bezbłędnemu wyczuciu stylu, własnego ja.

Przepisy dr. Rohde są dość skomplikowane, ale takie muszą być, jeśli mają wyróżniać wtajemniczonych od całej reszty.

10 oznak cool męskości + uzasadnienie

Na podstawie raportu Global Cool Hunt 2003

1 Jazda na deskorolce a trzeba sobie samemu znaleźć dobre miejsce do jazdy na desce b w Polsce skating wywodzi się z kultury hiphopowej, która ciągle trzyma się u nas mocno c ewolucje na desce budzą podziw

2 Art-Graffiti a ci, którzy je tworzą, mają talent b jest to zabronione, więc wywołuje dreszczyk emocji c tylko najlepsi mogą malować w graffiti galerii, czyli na murze służewieckich Wyścigów

3 Porsche a jest potwornie drogi b jest żywą legendą c jest niebywale szybki

4 Picie wina a wypada być koneserem b picie markowych win jest przejawem zdrowego snobizmu c korki są cool

5 Windsurfing a uprawianie tego sportu oznacza, że masz kasę b kto traktuje windsurfing poważnie, raz w roku odwiedza jego europejską mekkę (np. Sardynia, Rodos) c oznacza, że jest się odważnym

6 Całowanie kobiet w rękę a kobiety to lubią b zdumiewa cudzoziemców c subtelnie manifestuje pożądanie

7 Seks bez skarpetek a kobiety nie cierpią widoku nagich facetów w skarpetkach b męskie (zadbane) nagie stopy są sexy

8 Drinki Mad Dogs a Warszawski Strzał: do 50 ml wódki dodać sok malinowy, kilka kropli Tabasco – jest nie tylko mocny, ale pozostawia ostro-słodki posmak b łatwy do zrobienia i nie wymaga shakera ani innych koktajlowych przyrządów

9 Nocne imprezowanie a fajnie jest powłóczyć się po klubach b można się napić i zapolować na dziewczyny c odczuwać cichą nadzieję na sex

10 Zośka a zośka ma swoją tradycję b najlepiej ją zrobić własnoręcznie cnie trzeba nawet w nią grać, wystarczy mieć

Dziesięciu cool ludzi (w porządku alfabetycznym) według warszawskiej ankiety agencji Feedback/Hill&Knowlton

Joanna Brodzik – aktorka

Magdalena Cielecka – aktorka

Fisz – hiphopowiec i raper

Adam Małysz – sportowiec

Dorota Masłowska* – pisarka

Andrzej Mleczko – stały rysownik „Polityki”

Małgorzata Niemen – supermodelka po 40

Agata Passent – felietonistka „Twojego Stylu”

Andrzej Smolik* – muzyk i producent

Krzysztof Warlikowski* – reżyser teatralny

* laureaci Paszportów „Polityki”

10 oznak cool kobiecości + uzasadnienie

Na odpowiedzialność autorów Global Cool Hunt 2003

1 Tatuaż a jest kobiecy i sexy, zwłaszcza w talii i na udach b ukazuje mniej subtelną stronę kobiecości c symbolizuje tajemnicę

2 Dziewczęce pocałunki a gdy całują się podchmielone dziewczyny, jest to niewinne i zabawne b także podniecające w oczach mężczyzny-obserwatora

3 Henna a malowanie ciała w arabskie lub orientalne wzory zdobi b jest to forma artystycznej ekspresji

4 Pielgrzymki do toalety a dwie, trzy koleżanki w toalecie (pubu czy restauracji) to norma b pozostałe towarzystwo zadaje sobie pytanie, o czym one tam mówią c można z pomocą przyjaciółki poprawić sobie makijaż

5 Naturalny wygląd a ubranie noszone na gołe ciało (bez bielizny) podkreśla kobiece kształty b naturalna fryzura i tkaniny (bawełna, len, jedwab) są sexy zwłaszcza podczas wiatru lub deszczu

6 Biżuteria a im jej więcej, tym lepiej b jest droga c klasyczna wskazuje na klasę właścicielki

7 Znani i drodzy fryzjerzy a wizyty w domach drogich fryzjerów są bardzo na czasie b wymienienie modnego nazwiska autora fryzury dodaje jej blasku c można sprawdzić, jak fryzjer mieszka

8 Rzęsy a długie, gęste, podkręcone dodają uroku spojrzeniu b przydają delikatności damskiej twarzy c są uwodzicielskie

9 Imprezowanie w klubach dla gejów a można się tam bawić bez obawy zaczepki ze strony pijanych macho b fajnie jest mieć przyjaciół wśród gejów c można tam spotkać superhetero

10 Nocne rozmowy w kuchni a świetna atmosfera: przygaszone światło, trochę nieporządku, wino, piwo, papierosy b żadnych facetów c po północy zaczynają się rozmowy o życiu

Reklama

Czytaj także

Kraj

Osamotnienie – dżuma współczesności?

Mamy w Polsce 5 mln jednoosobowych gospodarstw domowych. Na razie co czwarte gospodarstwo. W 2035 r. – co trzecie.

Ewa Wilk
08.02.2019
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną