Kraj

Katolicy piszą do biskupów w sprawie aborcji: Nie walczcie o zaostrzenie prawa

Monika Goc / Facebook
Katolickie teolożki i teologowie moralni z całego świata apelują do biskupów o dialog i refleksję. Sprzeciwiają się zaostrzeniu prawa aborcyjnego.

Pod listem otwartym od zatroskanych katolików do Konferencji Episkopatu Polski podpisało się 90 osób. A wśród nich m.in. Dominika Kozłowska, redaktor naczelna miesięcznika „Znak”, Barbara Hilkert Andolsen, profesor etyki chrześcijańskiej z uniwersytetu w Nowym Jorku, a także Rosa Maria Hernandez Sosa, profesor teologii z Salwadoru.

Nie można wywierać presji prawnej i moralnej na kobietach

„Podtrzymujemy zasadę świętości każdego życia ludzkiego, w tym prawo do życia kobiet oraz ich nienarodzonych dzieci. Jednak dostrzegamy również sytuacje, w których niekiedy kobiety i młode dziewczęta stają w obliczu konieczności podjęcia bolesnych decyzji co do kontynuowania lub przerwania ciąży będącej konsekwencją aktu przemocy seksualnej, stanowiącej poważne zagrożenie dla ich własnego życia, lub takiej, z której urodziłoby się dziecko z głębokimi upośledzeniami albo nieuleczalnie chore i umierające”.

Piszą, że darzą szacunkiem osoby, które decydują się na kontynuację takiej ciąży, jednak uważają, że tego typu decyzja nie może być im narzucana poprzez wywieranie presji moralnej, a tym bardziej prawnej.

Według sygnatariuszy listu taki przymus prawny, o którym teraz dyskutuje się w Polsce, stanowi pogwałcenie wolności sumienia oraz godności osobistej kobiety. Jest też sprzeczny z tradycyjnym w katolicyzmie rozróżnieniem pomiędzy moralnością a zgodnością z prawem. „Prawo nie powinno być wykorzystywane dla sprawowania kontroli nad moralnym wymiarem życia człowieka, wyjąwszy sytuacje, w których postępowanie owego człowieka stanowi zagrożenie dla społeczeństwa” – czytamy w liście.

Prawo jest dla wszystkich, a nie tylko dla katolików

Jego autorzy zwracają uwagę, że odwoływanie się do autorytetu nauczania Kościoła po to, by wzywać do zmiany prawa w sprawie aborcji, powoduje, iż nieistotne staje się rozróżnianie pomiędzy poszanowaniem wolności sumienia w kwestiach religii a poszanowaniem wolności sumienia w ogólniejszym znaczeniu. „Prawo stanowi o wolności wszystkich obywateli Polski, a nie wyłącznie katolików” – napisano w liście do KEP.

„Rozumiemy, że Prezydium Konferencji Episkopatu Polski wydało komunikat przeznaczony do odczytania w kościołach w kraju w niedzielę 3-go kwietnia, czyli dzień nazywany obecnie Niedzielą Miłosierdzia. Było to w przeddzień uroczystości Zwiastowania Pańskiego oraz Dnia Świętości Życia, których obchody zostały w tym roku przeniesione z 25-go marca, aby uniknąć pokrycia się ich terminu ze świętowaniem Wielkanocy. Jesteśmy świadomi tego, że Bóg, wybierając Maryję na matkę swego Syna, nie przeprowadził tego przez użycie siły lub przymusu, lecz przez zaproszenie i wyrażenie swojego życzenia. Maryja posiadała wolność decyzji co do poczęcia lub odmowy poczęcia dziecka. Wielu kobietom i dziewczętom nie jest dane cieszyć się taką wolnością”.

Katolicy i teologowie podpisani pod listem odnotowali także, że wielu obywateli polskich, a między nimi wielu praktykujących katolików, wyraziło i wyraża oburzenie i demonstruje na znak protestu przeciw wszelkim posunięciom mającym na celu dalsze ograniczenie dostępu kobiet do możliwości przerwania ciąży. „Niektórym trudno przychodzi pogodzić swoją wiarę katolicką z tak drakońskimi posunięciami godzącymi w kobiety i dziewczęta znajdujące się często w rozpaczliwych sytuacjach”.

To instrumentalizacji kobiet

W liście wyrażono przekonanie, że w sytuacjach, kiedy usunięcie ciąży zostaje uznane za konieczne – czyli takich, jakie są obecnie dopuszczalne w polskim ustawodawstwie – konieczna jest dostępność wczesnej, bezpiecznej i legalnej aborcji. Jej delegalizacja nie ratuje życia nienarodzonych dzieci. Za to zabija kobiety, które wolą raczej narazić się na śmierć, niż donosić niechcianą ciążę.

Nadmieniają jeszcze na koniec, iż istnieje wiele dowodów na to, że najlepszym sposobem zapobiegania aborcjom jest poszanowanie ludzkiej godności i wolności sumienia kobiet w kwestiach dotyczących ich decyzji reprodukcyjnych, a to poprzez zagwarantowanie im dostępu do skutecznych metod kontroli urodzeń. „Odmawianie im tego dostępu oraz równoczesna penalizacja aborcji wydają się być narzędziami służącymi instrumentalizacji kobiet jako organizmów rozrodczych zamiast traktowania ich jako pełnoprawnych, równych istot ludzkich stworzonych na obraz i podobieństwo Boże”.

Pod listem podpisali się:
1. Marta Alanis, Córdoba, Argentyna
2. Barbara Hilkert Andolsen, profesor etyki chrześcijańskiej, Fordham University, Nowy Jork, USA
3. Alicja Baranowska, urzędniczka, Bruksela, Belgia
4. Claire Ball, nauczycielka religii, Liverpool, Wielka Brytania
5. Dr Olive Barnes, świecki pracownik duszpasterski, Wielka Brytania
6. Tina Beattie, profesor studiów katolickich, University of Roehampton, Londyn, Wielka Brytania
7. Justyna Bednarek, pisarka, dziennikarka, Warszawa, Polska
8. Carol Burns, kierownik organizacji charytatywnej, Leeds, Wielka Brytania
9. Anna Cannon, tłumaczka, Reading, Wielka Brytania
10. Maureen Clarke, UK
11. Rosaline Costa, działaczka na rzecz praw człowieka, Komisja ds Sprawiedliwości i Pokoju w Bangladeszu, Dhaka, Bangladesz
12. Magdalena Ćwiklińska, pediatra, onkolog, Kraków, Polska
13. Séverine Deneulin, starszy wykładowca (Zagadnienia Rozwoju Międzynarodowego), Bath, Wielka Brytania
14. Rachel M. Denton, pustelniczka przy diecezji rzymsko-katolickiej w Nottingham, Wielka Brytania
15. Verónica Díaz Ramos, Valparaíso, Chile
16. Diane Diffley, Thame, Wielka Brytania
17. Eileen McCafferty DiFranco, magister teologii, Filadelfia, Pensylwania, USA
18. Marta Duch-Dyngosz, researcher, Kraków, Polska
19. Betty C. Dudney, Nashville, Tennessee, USA
20. Miriam Duignan, dyrektor ds rozwoju, Wijngaards Institute for Catholic Research, Londyn, Wielka Brytania
21. Marcin Dzierżanowski, dziennikarz tygodnika "Wprost", Warszawa, Polska
22. Prof. John Eade,University of Roehampton, Londyn, Wielka Brytania
23. Ruth Fehlker, teolożka, pracownik duszpasterski, Niemcy
24. George Ferzoco, University of Bristol, Wielka Brytania
25. Zuzanna Flisowska, historyk sztuki, Warszawa, Polska
26. Siostra Madeleine Fredell OP, teolożka, Sztokholm, Szwecja
27. Tomasz Kamil Gbur, konsultant techniczny, kontrola jakości, Berlin, Niemcy
28. Mar Grandal, studia teologii pastoralnej, Instituto Superior de Pastoral Universidad Pontificia de Salamanca, Hiszpania
29. Teresa Gręziak, dyrygentka chóralna, Warszawa, Polska
30. Aleksandra Grzeszak, psycholog, Warszawa, Polska
31. Elfriede Harth, Frankfurt nad Menem, Niemcy
32. Rosa Maria Hernandez Sosa, profesor teologii, Salwador
33. Sarah Hicklin, nauczyciel prowadzący programu ESOL, Wielka Brytania
34. Gladys Via Huerta, Peru
35. Jan Jans STD, starszy docent etyki, Uniwersytet w Tilburgu, Holandia
36. Agnieszka Jedrzejko-Pires, magistrantka, tłumaczka, University of Sheffield, Wielka Brytania
37. Mary Kennan, BPhil Ed (VI) licencjat filozofii, dyplomowana nauczycielka osób niedowidzących, Liverpool, Wielka Brytania
38. Alison Kennedy, asystentka duszpasterska, muzyk, Leicester, Wielka Brytania
39. Clare Keogh, studentka nauk medycznych (terapia zajęciowa), Melbourne, Australia
40. Ursula King, profesor teologii i studiów religii (emerytowana) , University of Bristol, Wielka Brytania
41. Aleksandra Klich, redaktor naczelna „Magazynu Świątecznego”, Warszawa, Polska
42. Katarzyna Knaś, pielęgniarka dyplomowana, teolożka, obywatelka polska, obecnie zamieszkała w Fleet, Hampshire, Wielka Brytania
43. Lesley-Anne Knight, dyrektor naczelna, Elders Foundation, Hampshire, Wielka Brytania
44. Marta Kostulska, pracownik administracyjny, Warszawa, Polska
45. Sylwia Kostulska, ekonomistka-bankowiec, Warszawa, Polska
46. Julia Maria Koszewska, doktorantka, bibliotekarka sztuk pięknych, socjolożka, była wiceprezes Klubu Inteligencji Katolickiej (KIK), Warszawa, Polska
47. Dr Dominika Kozłowska, redaktor naczelna miesięcznika "Znak", Kraków, Polska
48. Katarzyna Kucharska-Hornung, historyk sztuki, Warszawa, Polska
49. Małgorzata Kurkowska, kierownik programu pomocy humanitarnej, Nicea, Francja
50. Teresa Lanza, Boliwia
51. Anna Lewczuk, asystentka osób niepełnosprawnych, Warszawa, Polska
52. Gerard Loughlin, profesor teologii, Durham University, Wielka Brytania
53. Heather McCrae, licencjat nauk ścisłych, magister, tłumaczka tekstów technicznych (niemiecki-angielski), Hamburg, Niemcy
54. Mary McDermott, emerytowana nauczycielka, Lanark, Szkocja, Wielka Brytania
55. Dr Patricia Madigan OP, Sydney, Australia
56. Sara Maitland, pisarka, Dumfries and Galloway, Szkocja, Wielka Brytania
57. Irena Mangone, Nottingham, Wielka Brytania
58. Katarzyna Martynuska, malarka ikon, muzyczka, Warszawa, Polska
59. Sandra Mazo, Kolumbia
60. Natalia Mileszyk, prawniczka, Warszawa, Polska
61. Margaret-Mary Morran, uniwersytecki doradca ds wyboru zawodu (emerytowana), Glasgow, Szkocja, Wielka Brytania
62. Jeanette Middendorp Paap, van der Horst, Holandia
63. Dr Susan O'Brien, historyk akademicki (emerytowana), Cambridge, Wielka Brytania
64. Marianna Oklejak, artystka, Warszawa, Polska
65. Anna Pawlikowska, redaktor, Kraków, Polska
66. Martin Pendergast STL, magister, pracownik duszpasterski, Londyn, Wielka Brytania
67. Barbara Piotrowska, artysta grafik, Warszawa, Polska
68. Prof. Jean Porter, Katedra Teologii Moralnej imienia Johna A. O'Briena, University of Notre Dame, Notre Dame, Indiana, USA
69. Edyta Przykaza, filolog polski, Tarnobrzeg, Polska
70. Zuzanna Radzik, teolożka, Polska
71. Prof. dr Maria José Fontelas Rosado Nunes, Studium Podyplomowe Nauk o Religii, Pontificia Universidade Católica de São Paulo, Brazylia
72. Susan A. Ross, profesor teologii,Loyola University, Chicago, Illinois, USA
73. Joanna Rózga, działaczka społeczna i wolontariuszka, Warszawa, Polska
74. Christine Schenk, magister nauk ścisłych, magister teologii, dyplomowana pielęgniarka położna, Cleveland, Ohio, USA
75. Joseph A. Selling, STD, emerytowany profesor etyki teologicznej, Belgia
76. Teresa Sergot, urodzona w Wielkiej Brytanii z polskich rodziców
77. Janet Soskice, profesor teologii filozoficznej, University of Cambridge, Wielka Brytania
78. Dr Kate Sotejeff-Wilson, tłumaczka, Jyväskylä, Finlandia
79. Katarzyna Sroczyńska, redaktor, Warszawa, Polska
80. Dr Jacqui Stewart, Wydział Teologii i Religii, University of Exeter, Wielka Brytania
81. Maja Szwedzińska, instruktor biznesu, trener, menadżerka, Warszawa, Polska
82. Prof. Margaret Susan Thompson, The Maxwell School of Citizenship & Public Affairs, Syracuse University, USA
83. Lesley Toner, inspektor opieki społecznej (emerytowana), Cupar, Szkocja, Wielka Brytania
84. Kamila Trajnerowicz, tłumaczka konferencyjna, Warszawa, Polska
85. Dr Anna Wallentin, nauczyciel akademicki, Berlin, Niemcy
86. Teresa Wasiak, ekonomista, Warszawa, Polska
87. Barbara Wilson, emerytka, Londyn, Wielka Brytania
88. Katarzyna Winsch-Supera, romanistka, Warszawa, Polska
89. Pat Black Woodbury, emerytka, Wielka Brytania
90. Maria Wójtowicz, historyk sztuki, Sewilla, Hiszpania

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Wyjątkowo długie wolne po Nowym Roku. Rodzice oburzeni. Dla szkół to konieczność

Jeśli ktoś się oburza, że w szkołach tak często są przerwy w nauce, niech zatrudni się w oświacie. Już po paru miesiącach będzie się zarzekał, że rzuci tę robotę, jeśli nie dostanie dnia wolnego ekstra.

Dariusz Chętkowski
04.12.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną