Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 9,90 zł!

Subskrybuj
Kraj

Orlen i media. Tak PiS buduje swoje cyfrowe imperium

Prezes Orlenu Daniel Obajtek na Forum Ekonomicznym w Karpaczu, wrzesień 2020 r. Prezes Orlenu Daniel Obajtek na Forum Ekonomicznym w Karpaczu, wrzesień 2020 r. Piotr Guzik / Forum
Przejmując lokalne media, PiS zapewnił sobie na cyfrowym rynku pozycję hegemona. Sprawa może, a przynajmniej powinna być testem dla regulatorów na poziomie europejskim.

Lokalne i międzynarodowe komentarze dotyczące szacowanej na 120 mln zł transakcji Orlenu, hurtowo przejmującego tytuły Polska Press, koncentrowały się na zagrożeniu dla równowagi i pluralizmu dziennikarstwa w kraju. Sprawa ma jednak także inny, potencjalnie ważniejszy aspekt. Oprócz ustanowienia ścisłej kontroli politycznej nad setkami renomowanych i darzonych zaufaniem tytułów posunięcie to daje rządowi bezpośredni dostęp do uwagi co najmniej 17 mln internautów w Polsce.

Ruch PKN Orlen, opisywany jako osobiste osiągnięcie rzekomego kandydata na premiera Daniela Obajtka, pozwoli prowadzić zakrojone na szeroką skalę, skuteczne i stosunkowo tanie kampanie komunikacyjne bez ryzyka łamania zasad marketingu politycznego.

Reklama