Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kraj

Małpka traci urok

Spożycie lekko spadło

Kupujemy mniej małpek, bo nie chcemy się rozdrabniać. Kupujemy mniej małpek, bo nie chcemy się rozdrabniać. Arkadiusz Ziółek / EAST NEWS
Rozmowa z Krzysztofem Brzózką, byłym szefem Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, o tym, co i kiedy piją teraz Polacy.
Krzysztof BrzózkaTomasz Urbanek/DDTVN/EAST NEWS Krzysztof Brzózka

JULIUSZ ĆWIELUCH: – Sprzedaż małpek spadła o 30 proc. Chyba może pan z radości otwierać szampana?
KRZYSZTOF BRZÓZKA: – Proszę nie utwierdzać Polaków w negatywnych wzorcach zachowań. Z radości można robić wiele rzeczy. Sięganie po alkohol jest u mnie na ostatnim miejscu w katalogu czynności wykonywanych z radości.

I po co tak zaraz serio, przecież Polacy piją mniej.
Czy piją mniej, dowiem się, kiedy we wrześniu GUS opublikuje dane za 2021 r. Z tych obecnie dostępnych wiemy, że w 2020 r. spożycie nieznacznie spadło: z 9,78 litra czystego alkoholu na głowę statystycznego Polaka do 9,62. Różnica jest minimalna i zgodna z trendem. Przez ostatnie siedem lat statystyka spożycia faluje. Różnice są małe. Co mnie cieszy, to fakt, że udało się zatrzymać kroczący trend wzrostowy i nie przekroczyliśmy magicznych 10 litrów.

10 litrów rzeczywiście potrafi wprowadzić w świat magii, ale raczej czarnej. A dlaczego Polacy kupują mniej małpek?
I tu kończą się dobre wiadomości. Kupują mniej małpek, bo się nie rozdrabniają i kupują więcej półlitrówek.

To jak pan to wytłumaczy, skoro z raportu firmy NielsenIQ wynika, że wódki też kupujemy mniej. I to sporo. Pomiędzy kwietniem 2021 r. a marcem 2022 spadek aż o 3,7 proc.
Ano tak, że ci, którzy sporadycznie albo rzadko sięgali po wódkę, sięgają jeszcze rzadziej. A ci, którzy po wódkę sięgali często, np. w formie małpek, przesiedli się na większe pojemności. Co sygnalizują już od jakiegoś czasu terapeuci uzależnień. W badaniach spożycia alkoholu bardzo ważne są modele konsumpcji, czyli – mówiąc językiem powszechnie zrozumiałym – kto, kiedy i jak pije. Z danych kasowych wynikało, że wcześniej sprzedaż małpek miała dwa szczyty: przed i po pracy.

Polityka 22.2022 (3365) z dnia 24.05.2022; Ludzie i wydarzenia. Kraj; s. 8
Oryginalny tytuł tekstu: "Małpka traci urok"
Reklama