Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

HITY 2011: Na ekranie. Kino polskie

1. „W ciemności”, reż. Agnieszka Holland 1. „W ciemności”, reż. Agnieszka Holland materiały prasowe
W specjalnym świątecznym numerze Polityki zamiast cotygodniowych not recenzyjnych – próba podsumowania życia kulturalnego w kończącym się roku. Tym razem pora na filmy polskie, które zawojowały kinowe ekrany w 2011 roku.

1. W ciemności, reż. Agnieszka Holland. Wprawdzie oficjalna premiera w pierwszych dniach stycznia, ale film był już pokazywany w kinach, przede wszystkim zaś to nasz kandydat do Oscara za 2011 r. Holland opowiada historię Żydów ukrywających się w czasie okupacji w lwowskich kanałach. Pomaga im Polak, żaden tam bohater, zwykły cwaniaczek, który jednak z czasem dorasta do roli, która została mu wyznaczona przez los.

2. 80 milionów, reż. Waldemar Krzystek. Pierwszy film o Solidarności utrzymany w konwencji kina sensacyjnego z elementami komedii. Dobrze sobie przypomnieć, iż kłócący się dzisiaj zażarcie politycy byli kiedyś piękni, młodzi i naprawdę fajni.

3. Kret, reż. Rafael Lewandowski. Jeszcze raz lustracja, lecz jako problem moralny, dotyczący nie tylko byłego działacza Solidarności w kopalni złamanego przez bezpiekę, ale i jego syna, który odkrywa prawdę o ojcu. Dobre role Mariana Dziędziela i Borysa Szyca.

4. Wymyk, reż. Greg Zgliński. Historia dwóch braci trochę jak z Kieślowskiego, drobne z pozoru wydarzenie całkowicie zmienia ich życie. W warstwie realistycznej kawałek dzisiejszej Polski.

5. Daas, reż. Adrian Panek. Prawdziwa rzadkość w polskim kinie – debiut w konwencji kina kostiumowego. Centralną, choć nie zawsze obecną na ekranie, postacią filmu jest fałszywy prorok Frank.

6. Ki, reż. Leszek Dawid. W roli głównej Roma Gąsiorowska (nagroda na festiwalu w Gdyni), która nareszcie dostała rolę na miarę swego talentu. Stworzyła przekonujący portret współczesnej dziewczyny.

7. Baby są jakieś inne, reż. Marek Koterski. Dwaj mężczyźni jadą w nocy samochodem i gadają o babach. Bywa śmiesznie. Krytyków Koterski tym razem raczej zawiódł, ale widzowie nie zawiedli.

8. Sala samobójców, reż. Jan Komasa. Jeden z najgłośniejszych debiutów ostatnich sezonów. Jakub Gierszał (odkrycie aktorskie) gra przedstawiciela pokolenia podłączonego do sieci, szukającego przyjemności już tylko w świecie wirtualnym.

9. Czarny czwartek. Janek Wiśniewski padł, reż. Antoni Krauze. Przyzwoicie zrealizowany, poruszający film o tragicznych wydarzeniach w Gdyni w 1970 r. Bardzo dobrzy wykonawcy głównych ról wybrani spoza celebryckiego zbioru.

10. Lincz, reż. Krzysztof Łukaszewicz. Sprawa głośnego samosądu, o którym przed laty obszernie informowały media. Na pewno dałoby się z tego zrobić ciekawszy film, ale początkującego reżysera należy pochwalić za podjęcie trudnego, społecznego tematu.

Polityka 52.2011 (2839) z dnia 21.12.2011; Wydarzenia kulturalne 2011; s. 107
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
O Polityce

Dzieje polskiej wsi. Zamów już dziś najnowszy Pomocnik Historyczny „Polityki”

Już 24 kwietnia trafi do sprzedaży najnowszy Pomocnik Historyczny „Dzieje polskiej wsi”.

Redakcja
16.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną