Na ekrany kin wchodzi „Dziewczyna z tatuażem” – hollywoodzka ekranizacja bestsellerowej trylogii „Millennium”. Jak to się stało, że niszowy, komunizujący szwedzki dziennikarz napisał kryminał, którym zaczytują się internauci, intelektualiści i klasa średnia całego zachodniego świata?
Niestety, z powodu zepsutej windy cała ta historia na zawsze pozostanie niedopowiedziana. Gdyby nie awaria, być może Stieg Larsson, który w jesienne popołudnie musiał wdrapać się na siódme piętro sztokholmskiej kamienicy, pisałby dalej i dożył momentu, w którym jego książki zdobyły ogromną popularność. Jednak serce przepracowanego Larssona, przeciążone nałogowo przyswajanymi papierosami i kofeiną, przytkane cholesterolem z fast foodów, którymi – podobnie zresztą jak jedna z kluczowych postaci w jego książkach – maniakalnie się żywił, nie przetrwało tej wspinaczki.
Polityka
02.2011
(2841) z dnia 11.01.2012;
Kultura;
s. 74
Oryginalny tytuł tekstu: "Trylogia dla Oburzonych"