Kultura

Diabelskie zwierciadło

Duńczycy okiem wybitnego reżysera T. Vinterberga

„W moich wspomnieniach Dania była rajem jakieś 30 lat temu. Ludzie żyli w komunach. Potem wszystko się dramatycznie skomplikowało”. „W moich wspomnieniach Dania była rajem jakieś 30 lat temu. Ludzie żyli w komunach. Potem wszystko się dramatycznie skomplikowało”. Karina Tengberg / BEW
Rozmowa z duńskim reżyserem Thomasem Vinterbergiem, autorem wchodzącego na ekrany filmu „Polowanie”, o duńskim społeczeństwie, zaletach Hollywood i ścianach, z którymi zderza się artysta.
Vinterberg twierdzi, że współcześnie w społeczeństwie niesłychanie łatwo o oszczerstwa. Media je podchwytują, przekazują dalej, nie przejmując się konsekwencjami dla napiętnowanego człowieka.Georg Hochmuth/APA/picturedesk.com/BEW Vinterberg twierdzi, że współcześnie w społeczeństwie niesłychanie łatwo o oszczerstwa. Media je podchwytują, przekazują dalej, nie przejmując się konsekwencjami dla napiętnowanego człowieka.

Janusz Wróblewski: – W „Polowaniu” porusza pan ten sam problem co w „Festen”: pedofilii, molestowania seksualnego. Zmienia się tylko kontekst społeczny i perspektywa?
Thomas Vinterberg: – „Polowanie” to przeciwieństwo „Festen”. Kilkuletnia dziewczynka oskarża o wykorzystanie seksualne wychowawcę z przedszkola. Od samego początku wiadomo jednak, że to tylko pomówienie.

Polityka 11.2013 (2899) z dnia 12.03.2013; Kultura; s. 86
Oryginalny tytuł tekstu: "Diabelskie zwierciadło"

Czytaj także

Historia

O Niemcach, którzy z konieczności zostali Polakami

Książka naszego redakcyjnego kolegi Piotra Pytlakowskiego „Ich matki, nasi ojcowie”, której fragment publikujemy, opowiada o losach niemieckich dzieci mieszkających na ziemiach, które po II wojnie światowej przypadły Polsce.

Piotr Pytlakowski
15.09.2020