Polityka. Dajemy pełny obraz.

Czytaj, słuchaj, odkrywaj świat!

Subskrybuj
Kultura

Czas postapokalipsy

„The Last of Us” hitem wśród gier

14-letnia Ellie i 50-latek Joel skazani na siebie w postapokaliptycznym świecie. 14-letnia Ellie i 50-latek Joel skazani na siebie w postapokaliptycznym świecie. Naughty Dog / materiały prasowe
„The Last of Us” potwierdza zainteresowanie historiami o zmierzchu ludzkości – w tydzień tę grę kupiło 1,3 mln osób. Dostają opowieść moralistyczną nowej ery: nie ma nagrody za cnotę, a śmierć może dopaść bohaterów w każdej chwili.
Kadr z ekranizacji powieści „Droga” Cormaca McCarthyego - ideowego źródła wielu gier.Dimension Films/Everett Collection/FPM Kadr z ekranizacji powieści „Droga” Cormaca McCarthyego - ideowego źródła wielu gier.

Być może to wyraz naszych narastających lęków wobec doczesności, której cechą wyróżniającą jest permanentna niepewność jutra i brak stabilizacji, ale postapokalipsa wydaje się dziś wyrastać na najpopularniejszy motyw popkultury. Gdy walą się filary wczorajszego ładu, a my, tracąc gwarancje pracy, opieki medycznej, emerytury, widzimy, jak etos ludzkiej solidarności wietrzeje, za to rosną w cenie wilcze kły – łatwo się poczuć jak ostatni człowiek otoczony przez bestie.

Polityka 28.2013 (2915) z dnia 09.07.2013; Kultura; s. 76
Oryginalny tytuł tekstu: "Czas postapokalipsy"
Reklama

Czytaj także

Nauka

Omikron. Czy faktycznie potrzebna nam nowa wersja szczepionki?

Żaden z dotychczasowych wariantów SARS-CoV-2 nie wymagał wprowadzenia zaktualizowanej wersji szczepionki. Omikron jest pierwszym, w przypadku którego taka ewentualność na poważnie jest brana pod uwagę. Jednak – czy to w ogóle konieczne? Są wątpliwości.

Piotr Rzymski
18.01.2022