Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Narazić się wszystkim

Komiksy stycznia 2014

materiały prasowe
Trzy publikacje ze świata komiksu, które przyjmowane będą nie bez kontrowersji, ale których nie można pominąć.
materiały prasowe
materiały prasowe

Tom „Komiks kontra sztuka” (Timof Comics) to lektura obowiązkowa dla każdego, kto interesuje się relacjami art worldu i świata komiksu. Bart Beaty, profesor anglistyki na Uniwersytecie w Calgary, przedstawia je co prawda na przykładzie Ameryki Północnej, ale podstawowe problemy można rozszerzyć również na Europę. Największą zaletą książki jest dystans i krytyczne spojrzenie zarówno na kompleks niższości świata komiksu wobec sztuki galeryjnej, jak i na ignorancję kuratorów z poważnych instytucji artystycznych, którzy wciąż z uprzedzeniami spoglądają na komiks. Beaty potrafi nazywać problemy po imieniu, narażając się obu stronom.

Ocena: 5/6

*

Kontrowersje wzbudzać może też „Na własny koszt” Chestera Browna (Centrala) – ale z innych powodów. Pikanterii „komiksowemu pamiętnikowi bywalca burdeli” (tak brzmi podtytuł) dodaje bowiem fakt, że powstał on dzięki stypendium Canada Council for the Arts. Słowem – kanadyjski rząd płacił Brownowi za spotykanie się z prostytutkami. Z jednej strony autor obala mity na temat usług najstarszego zawodu świata, z drugiej – patrzy na niego z punktu widzenia klienta, a więc nie widzi całego „zaplecza”, choćby handlu żywym towarem.

Ocena: 4/6

*

Na koniec „Amarillo” , czyli długo oczekiwany nowy tom „Blacksada”. Autorzy (duet Canales&Guarnido) w poprzednim albumie „Piekło, spokój” bardzo wysoko postawili sobie poprzeczkę i wspaniale przedstawili multikulturowy Nowy Orlean. Teraz zabierają nas do Teksasu, by przedstawić pisarzy beat generation. Niestety, fabuła jest tu powierzchowna, pozbawiona magii i uroku. Pozostaje nam jedynie radość z podziwiania jak zawsze doskonałej warstwy graficznej i zabawy antropomorficzną konwencją. Czasem zaskakująco przewrotną, jak w scenie, gdy Teksańczyk-rasista (przedstawiony jako papuga) mówi o sobie „jestem barwny, ale nie kolorowy”.

Ocena: 3/6

*

Polityka 3.2014 (2941) z dnia 14.01.2014; Afisz. Premiery; s. 69
Oryginalny tytuł tekstu: "Narazić się wszystkim"
Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Fotoreportaże

Richard Serra: mistrz wielkiego formatu. Przegląd kultowych rzeźb

Richard Serra zmarł 26 marca. Świat stracił jednego z najważniejszych twórców rzeźby. Imponujące realizacje w przestrzeni publicznej jednak pozostaną.

Aleksander Świeszewski
13.04.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną