Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Oscary 2014: „Zniewolony” nagrodzony

Reżyser Steve McQueen odbiera Oscara za Reżyser Steve McQueen odbiera Oscara za "Zniewolonego". Lucy Nicholson/Reuters / Forum
Najlepszym filmem „Zniewolony. 12 Years a Slave”. Aż siedem statuetek dla „Grawitacji” i żadnej dla „Wilka z Wall Street” oraz „American Hustle”. Zobacz, komu jeszcze przypadły (a komu przepadły) tegoroczne Oscary.

Za nami 86. ceremonia rozdania Oscarów, nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej. Najlepszym filmem anglojęzycznym okazał się, zgodnie z przewidywaniami sporej części krytyków, „Zniewolony. 12 Years a Slave” Steve'a McQueena (m.in. „Wstyd”). To obraz oparty na prawdziwej historii Solomona Northupa (w tej roli Chiwetel Ejiofor), czarnoskórego wolnego muzyka, który pewnego dnia budzi się skuty w kajdany, a następnie zostaje sprzedany jako niewolnik na plantację bawełny, przekazywany później z rąk do rąk kolejnym „panom”. „Zniewolony” dostał zresztą też statuetkę za najlepszą adaptację (napisaną w formie biografii książkę o tytułowym „Zniewolonym” odkryła ponoć zupełnie przypadkowo na Amazonie sekretarka McQueena

Prowadzona w tym roku przez aktorkę Ellen DeGeneres ceremonia przyniosła najwięcej, bo aż siedem Oscarów dla rozgrywającego się w kosmosie filmu „Grawitacja” Alfonso Cuarona (m.in. za reżyserię, zdjęcia i efekty specjalne).

Oscara dla najlepszego aktora pierwszoplanowego otrzymał typowany w tym roku jako pewniak Matthew McConaughey za rolę chorego na HIV teksańczyka, pijaka i - za przeproszeniem - dziwkarza Rona Woodroofa w biograficznym filmie „Witaj w klubie”, który próbował wprowadzić w życie na wpół legalny płatny system opieki zdrowotnej nad ludźmi zarażonymi wirusem HIV. McConaughey na potrzeby tej roli schudł kilkadziesiąt kilogramów, czego udało mu się dokonać - co wyznał podczas ceremonii pytającej go o to Ellen DeGeneres - tańcząc do... złotych przebojów.

Cate Blanchett, zgodnie z typowaniami większości krytyków, otrzymała Oscara dla najlepszej aktorki pierwszoplanowej za tytułową rolę neurotycznej, zubożałej i zawsze na Xanaksie Jasmine, która próbuje się pozbierać po nieudanym małżeństwie w filmie Woody'ego Allena „Blue Jasmine”.

Oscar dla najlepszej aktorki drugoplanowej powędrował do odgrywającej rolę jednej z niewolnic Lupity Nyong'o w filmie „Zniewolony. 12 Years a Slave”, natomiast za najlepszego aktora drugoplanowego Akademia uznała Jareda Leto (transwestyta Rayon w biograficznym dramacie "Witaj w klubie" Jeana-Marca Valleego). Ten ostatni jako jedyny zahaczył w swoim przemówieniu o kwestie polityczne: życzył szczęścia wszystkim tym, którzy mają odwagę walczyć o swoje marzenia zarówno na Ukrainie, jak i w Wenezueli.

Najlepszym filmem nieanglojęzycznym okazał się dekadencki obraz „Wielkie piękno” Paolo Sorrentino, który w tej kategorii pokonał bardzo mocnego kandydata - duńskie „Polowanie" Thomasa Vinterberga o problemie (rzekomej w tym przypadku) pedofilii. Jako ciekawostkę podajmy, że przy okazji „Wielkiego piękna" pojawia się bodaj jedyny polski akcent na tegorocznej ceremonii rozdania Oscarów. W filmie bowiem zaśpiewała nasza rodaczka, Elżbieta Towarnicka.

Za najlepszy film dokumentalny jury Akademii uznało traktujący o muzyce „20 Feet from Stardom”, mimo że większość krytyków obstawiała jako pewniaka głośną „Scenę zbrodni” Joshuy Oppenheimera. Warto zauważyć, że już drugi rok z rzędu w kategorii tej króluje muzyka (w 2013 roku statuetkę zdobył biograficzny „Sugar Man" o bardzie Sixto Rodriguezie).

W sferze wizualnej zatriumfował „Wielki Gatsby” Baza Luhrmanna na podstawie powieści o tym samym tytule amerykańskiego pisarza Francisa Scotta Fitzgeralda z 1925 roku, zbierając statuetki Oscara zarówno za kostiumy, jak i scenografię.

Za największych przegranych tegorocznych Oscarów można uznać filmy „Wilk z Wall Street” (zero statuetek) i „American Hustle” (również zero przy dziesięciu nominacjach, podobnie jak obraz „Grawitacja”, który jednak statuetek dostał aż siedem).

Oscary 2014. Wszystkie kategorie i wyszczególnieni w nich zwycięzcy:

NAJLEPSZY FILM

„American Hustle”
„Kapitan Phillips”
„Witaj w klubie”
„Grawitacja”
„Ona”
„Nebraska”
„Tajemnica Filomeny”
„Wilk z Wall Street”
Zniewolony. 12 Years a Slave”

NAJLEPSZY AKTOR

Christian Bale („American Hustle”)
Bruce Dern („Nebraska”)
Leonardo DiCaprio („Wilk z Wall Street”)
Matthew McConaughey („Witaj w klubie”)
Chiwetel Ojiofor („Zniewolony. 12 Years a Slave”)

NAJLEPSZA AKTORKA

Amy Adams („American Hustle”)
Cate Blanchett („Blue Jasmine”)
Sandra Bullock („Grawitacja”)
Judi Dench („Tajemnica Filomeny”)
Meryl Streep („Sierpień w hrabstwie Osage”)

NAJLEPSZY AKTOR DRUGOPLANOWY

Barkhad Abdi („Kapitan Phillips”)
Bradley Cooper („American Hustle”)
Michael Fassbender („Zniewolony. 12 Years a Slave”)
Jonah Hill („Wilk z Wall Street”)
Jared Leto („Witaj w klubie”)

NAJLEPSZA AKTORKA DRUGOPLANOWA

Sally Hawkins („Blue Jasmine”)
Jennifer Lawrence („American Hustle”)
Lupita Nyong'o („Zniewolony. 12 Years a Slave”")
Julia Roberts („Sierpień w hrabstwie Osage”)
June Squibb („Nebraska”)

NAJLEPSZY REŻYSER

Alfonso Cuaron, „Grawitacja”"
Steve McQueen, „Zniewolony. 12 Years a Slave”
Alexander Payne, „Nebraska”
David O. Russell, „American Hustle”
Martin Scorsese, „Wilk z Wall Street”

NAJLEPSZY DOKUMENT PEŁNOMETRAŻOWY

„Scena zbrodni”
„Piękna i Bokser”
„Brudne wojny”
„Al Midan”
„20 Feet from Stardom”

NAJLEPSZY FILM ANIMOWANY

„Krudowie”
„Minionki Rozrabiają”
„Ernest & Celestine"
„Kraina Lodu”
„The Wind Rises”

NAJLEPSZY FILM ZAGRANICZNY

„W kręgu miłości" (Belgia)
Wielkie piękno” (Włochy)
„Polowanie” (Dania)
„The Missing Picture” (Kambodża)
„Omar” (Palestyna)

NAJLEPSZY SCENARIUSZ ORYGINALNY

„American Hustle” - Eric Singer i David O. Russell
„Blue Jasmine” - Woody Allen
„Witaj w klubie” - Craig Borten i Melisa Wallack
Ona” - Spike Jonze
„Nebraska” - Bob Nelson

NAJLEPSZA ADAPTACJA

„Przed Północą” - Richard Linklater, Julie Delpy, Ethan Hawke
„Kapitan Phillips” - Billy Ray
„Tajemnica Filomeny” - Steve Coogan i Jeff Pope
Zniewolony. 12 Years a Slave” - John Ridley
„Wilk z Wall Street” - Terence Winter

NAJLEPSZA ŚCIEŻKA DŹWIĘKOWA

„Złodziejka Książek”
Grawitacja”
„Ona”
„Tajemnica Filomeny”
„Ratując pana Banksa"

NAJLEPSZA PIOSENKA

Pharrell Williams - Happy („Minionki Rozrabiają”)
Idina Menzel - Let It Go („Kraina Lodu”)
Karen O - The Moon Song („Ona”)
U2 - Ordinary Love („Mandela: Long Walk to Freedom”)

NAJLEPSZY DŹWIĘK

Grawitacja”
„Hobbit: Pustkowie Smauga”
„Kapitan Phillips”
„Co jest grane, Davis?”
„Lone Survivor”

NAJLEPSZY MONTAŻ DŹWIĘKU

„All Is Lost”
„Kapitan Phillips”
Grawitacja”
„Hobbit: Pustkowie Smauga”
„Lone Survivor”

NAJLEPSZE ZDJĘCIA

„The Grandmaster”
Grawitacja”
„Inside Llewyn Davis”
„Nebraska”
„Prisoners”

NAJLEPSZE KOSTIUMY

„American Hustle”
„The Grandmaster”
„Wielki Gatsby”
„The Invisible Woman”
„Zniewolony. 12 Years a Slave”

NAJLEPSZA SCENOGRAFIA

„American Hustle”
„Grawitacja”
„Wielki Gatsby”
„Ona”
„Zniewolony: 12 Years a Slave”

NAJLEPSZA CHARAKTERYZACJA

„Witaj w klubie”
„Jackass: Bezwstydny dziadek”
„Jeździec znikąd”

NAJLEPSZE EFEKTY SPECJALNE

"Grawitacja”
„Iron Man 3”
„Jeździec znikąd”
„W ciemność: Star Trek”
„Hobbit: Pustkowie Smauga”

NAJLEPSZY DOKUMENT KRÓTKOMETRAŻOWY

„Cavedigger”
„Facing Fear”
„Karama Has No Walls”
„The Lady In Number 6”
„Prison Terminal: The Last Days of Private Jack Hall”

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM ANIMOWANY

„Feral”
„Get a Horse!”
„Mr. Hublot”
„Possessions”
„Room on the Broom”

NAJLEPSZY KRÓTKOMETRAŻOWY FILM AKTORSKI

„Aquel no era yo”
„Avant que de tout perdre”
„Helium”
„Do I Have to Take Care of Everything?”
„The Voorman Problem”

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

null
Społeczeństwo

Łomot, wrzaski i deskorolkowcy. Czasem pijani. Hałas może zrujnować życie

Hałas z plenerowych obiektów sportowych może zrujnować życie ludzi mieszkających obok. Sprawom sądowym, kończącym się likwidacją boiska czy skateparku, mogłaby zapobiec wcześniejsza analiza akustyczna planowanych inwestycji.

Agnieszka Kantaruk
23.04.2024
Reklama