Po pierwsze: fakt i historia jako lustro dla teraźniejszości. Nagrodzeni w kategoriach „Literatura”, „Teatr” i „Film”: Małgorzata Rejmer (autorka reportażowej książki „Bukareszt. Kurz i krew”), duet dramatopisarsko-reżyserski Paweł Demirski/Monika Strzępka (twórcy spektaklu „Bitwa warszawska 1920” w Starym Teatrze w Krakowie) oraz Joanna Kos-Krauze, Krzysztof Krauze i Zbigniew Waleryś (twórcy filmu „Papusza”) wyprawiają się w przeszłość, by dzięki niej lepiej zrozumieć nasz świat. Podobna idea przyświeca nagrodzonej w kategorii „Menadżer kultury” Monice Sznajderman, od 18 lat prowadzącej Wydawnictwo „Czarne”, specjalizujące się w reportażach, także niestroniących od wycieczek w przeszłość. A także kolektywowi twórczemu Slavs & Tatars, nagrodzonemu w dziedzinie sztuk wizualnych „za szeroko zakrojone badania artystyczno–archeologiczne nad kulturą Eurazji”.
Do przeszłości odwołują się także nagrodzeni mistrzowskimi Supergwarancjami reżyserzy: Andrzej Wajda – za odwagę zmierzenia się z legendą Lecha Wałęsy w filmie „Wałęsa. Człowiek z nadziei” – oraz Martin Scorsese, nagrodzony za przeprowadzoną z wielkim rozmachem akcję „Martin Scorsese przedstawia arcydzieła polskiego kina”, promującą najważniejsze polskie filmy w Stanach Zjednoczonych.
Po drugie zaś: przekraczanie granic. Tych na mapach i tych w głowach. Tu można by powtórzyć nazwiska większości laureatów, od Rejmer, piszącej o Rumunii, ale przez to pomagającej zbudować inną perspektywę spojrzenia na polską historię i dzień dzisiejszy, przez Slavs & Tartars po Martina Scorsese oraz nagrodzonych w kategoriach muzycznych: Mariusza Kwietnia, polskiego barytona, który występuje na najważniejszych operowych scenach świata (nagroda za występ w „Eugeniuszu Onieginie” na otwarcie sezonu 2013/2014 w Metropolitan Opera w Nowym Jorku) i Dominika Wanię, nagrodzonego za płytę „Ravel”, na której „pokazuje z subtelną i wyważoną wirtuozerią swój wielki talent i umiejętność przekładania muzyki poważnej na język jazzowy”.
Po trzecie: internet. I jego kulturotwórcza rola. Gwarancje Kultury w tym roku powołały do życia kategorię „Kultura w sieci”. Zwycięzcę wybrali internauci, niemal dwoma tysiącami głosów, przyznając nagrodę internetowemu czasopismu „Dwutygodnik.com”: „w szczególności za przypominanie, jak ważny dla życia kulturalnego jest wnikliwy esej krytyczny”.