Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Ścieżki szaleńca

Stanley Kubrick – wizjoner obrazu

Stanley Kubrick, „2001: Odyseja kosmiczna” 1968 r. Stanley Kubrick, „2001: Odyseja kosmiczna” 1968 r. M.G.M/Album Online / EAST NEWS
Stanley Kubrick, genialny reżyser, wciąż fascynuje. Dowodzi tego krążąca od 10 lat po świecie niezwykła wystawa, którą obejrzało już prawie milion osób. W maju trafi do Krakowa.
Kubrick uchodził za geniusza, ale też człowieka bardzo trudnego.SIPA Press/EAST NEWS Kubrick uchodził za geniusza, ale też człowieka bardzo trudnego.

Zmarłego 15 lat temu amerykańskiego reżysera przypomina ponad tysiąc eksponatów. Od modelu statku kosmicznego Discovery, którym bohaterowie „2001: Odysei kosmicznej” podróżowali w kierunku Jowisza, kamer wypożyczanych przez Kubricka od NASA, superczułych obiektywów Zeissa służących w „Barrym Lyndonie” do robienia zdjęć oświetlonych jedynie świecami, aż po fragmenty scenografii czy zbiór młodzieńczych, nieznanych szerzej, fotografii publikowanych tuż po wojnie w magazynie „Look” przez przyszłego reżysera.

Ekspozycja w krakowskim Muzeum ­Narodowym – choć jak poprzednie przygotowana przez londyński University of the Arts oraz Deutsches Filmmuseum we Frankfurcie nad Menem – różni się jednak od prezentacji w São Paulo, Los Angeles, Paryżu czy Londynie. Zamiast układu chronologicznego posługuje się motywami. Do dyspozycji są trzy ścieżki tematyczne: wojny, szaleństwa i technologii, które eksplorują filozoficzne obsesje Kubricka. W topografii uwzględniono również motyw labiryntu.

Te wątki ogniskują główne zainteresowania genialnego filmowca, takie jak przemoc, autodestrukcja, śmierć, ewolucja człowieczeństwa, negatywny wpływ wychowania społecznego, co pozwala ująć całość dorobku mistrza – wyjaśnia ideę wystawy filmoznawca i jej kurator Rafał Syska, dodając, że bardziej niż na edukacyjny aspekt nacisk został położony na wrażeniowość.

Dotykając słynnego czarnego monolitu z kosmosu, wędrując korytarzem świetlnym, siadając w replice westybulu hotelu The Ovelook z „Lśnienia” czy w surrealistycznym barze Moloko Vellocet z „Mechanicznej pomarańczy”, wkracza się fizycznie w szokujący świat Kubricka.

Polityka 18.2014 (2956) z dnia 27.04.2014; Kultura; s. 106
Oryginalny tytuł tekstu: "Ścieżki szaleńca"
Reklama