Choć wydawałoby się, że w ciągu ostatniej dekady polski czytelnik komiksów miał okazję zapoznać się z najważniejszymi światowymi klasykami, kilku wciąż brakowało. Jednym z wielkich nieobecnych był Baru – przez lata zdeklarowany komunista, pokazujący w swoich komiksach Francję z perspektywy robotników czy imigrantów. Właśnie ukazała się jego „Autostrada słońca” (Timof Comics). Nie jest to żadna łopatologiczna agitka, tylko rasowy, przygodowy komiks drogi, choć ze społecznym zacięciem. Dwójka przyjaciół – Arab i biały z przedmieść przemysłowego miasta – podpada miejscowym działaczom francuskich narodowców. Zaczyna się wielka ucieczka przez kraj, w tle motywy polityczne, kryminalne, piękne kobiety i akcja.
Ocena: 5/6
*
W „Dziewczynie z Panamy” (Egmont Polska) nie opuszczamy Francji, za to robimy mały skok w przeszłość. Zbigniew Kasprzak (rysunki) oraz Laurent Galandon (scenarzysta) zapraszają nas do paryskiego półświatka na przełomie XIX i XX w. W rolach głównych występują tu prostytutki oraz przywódcy ulicznych gangów zwanych apaszami. Podobno Galandon specjalizuje się w tworzeniu dzieł o ludziach uciskanych przez system, ale w „Dziewczynie z Panamy” mechanizmu tego systemu, niestety, nie widać, jakby autorzy nie chcieli robić nadmiernie zaangażowanego komiksu. Nie zmienia to faktu, że rysunki Zbigniewa Kasprzaka są urzekające i dopasowane do epoki – mamy tu zatem pełnokrwisty i stylowy francuski realizm.
Ocena: 4/6
*
Na koniec zaskakująco dopracowany graficznie debiut. „W obcej skórze” (Kultura Gniewu) to album Anny Andruchowicz i jednocześnie jej praca dyplomowa. W lesie zwierzęta zapadają na dziwną chorobę powodującą mutację, a relacje w stadach poszczególnych gatunków trochę się komplikują. Andruchowicz, jak na debiutantkę, prezentuje wyjątkowo dopracowany warsztatowo, realistyczny rysunek, który zarazem nie przeciąża narracji. Jest wręcz odwrotnie – młoda autorka w dynamiczny i klimatyczny sposób pokazuje świat natury. Tylko wymowa historii to, niestety, ślizganie się po powierzchni (a raczej po leśnym runie) klasycznych już dziś opowieści o Innym.
Ocena: 3/6