Kultura

Malarz zagadek

Piero di Cosimo: pradziadek surrealistów

„Odkrycie miodu”, ok. 1499 r. „Odkrycie miodu”, ok. 1499 r. www.bridgemanart.com / Corbis
Bał się płaczu dzieci i żywił tylko jajkami na twardo. Piero di Cosimo, renesansowy malarz z wyobraźnią surrealisty, który zmarł na dzień przed Niedzielą Palmową 1522 r., po blisko 500 latach doczekał się porządnej retrospektywy.
„Budowa pałacu”, 1515-1520 r.AKG/EAST NEWS „Budowa pałacu”, 1515-1520 r.

Wóz przeogromny i czarny, wymalowany w trupie czaszki i krzyże, zaprzęgnięty w woły, ciągnął ulicami Florencji, otwierając orszak Śmierci. Na wozie stała postać z kosą, wielka, lecz chuda jak chmielowa tyczka, wokół niej ustawiono groby, które na dźwięk trąb otwierały się, by wypuścić zmarłych. Na pożyczonych od rzeźnika, ledwo żywych koniach jechały kościotrupy, każdy w asyście pachołka z czarnym sztandarem. Florenccy mężowie, widząc ten agonalny pochód – puste oczodoły, odsłonięte żebra i paliki kończyn, a przede wszystkim gołe kości miednicowe, nieprzystojnie bielejące w blasku pochodni – zasłaniali oczy żonom, by chronić je przed ohydą.

Polityka 14.2015 (3003) z dnia 30.03.2015; Kultura; s. 100
Oryginalny tytuł tekstu: "Malarz zagadek"

Czytaj także

Świat

Ghislaine Maxwell, kobieta, która pomogła Epsteinowi zbudować harem

Córka brytyjskiego magnata prasowego miała werbować dla swojego przyjaciela Jeffreya Epsteina młode, przeważnie nieletnie dziewczęta. Jak absolwentka Oxfordu mogła wejść w tę rolę?

Tomasz Zalewski
18.08.2019