Osoby czytające wydania polityki

„Polityka”. Największy tygodnik w Polsce.

Wiarygodność w czasach niepewności.

Subskrybuj z rabatem
Kultura

„Gwiezdne wojny” – oryginalna trylogia ma wersje rozszerzone

Dlaczego setki tysięcy ludzi zasiada przed radiami, by po raz kolejny wysłuchać opowieści, którą doskonale znają z kinowego ekranu? Dlaczego setki tysięcy ludzi zasiada przed radiami, by po raz kolejny wysłuchać opowieści, którą doskonale znają z kinowego ekranu? mat. pr.
Przed grudniową premierą „Łotra 1” miłośnicy świata „Star Wars” otrzymują prezent idealny: słuchowiska radiowe.
„Star Wars – The Original Radio Drama”mat. pr. „Star Wars – The Original Radio Drama”

„Nowa nadzieja”, „Imperium kontratakuje” i „Powrót Jedi” trwają odpowiednio 121 minut, 124 minuty oraz 134 minuty. Nieliczni wiedzą, że istnieją dłuższe wersje tych historii, w sumie składające się na grubo ponad 13 godzin materiałów. To niezwykłe słuchowiska radiowe.

Oczywiście i same filmy doczekały się nowych wersji, poprawionych i rozszerzonych przez George’a Lucasa. Raz jednak, że były to zmiany kosmetyczne, dodające ledwie minuty materiału, skupiające się przede wszystkim na dołożeniu efektów specjalnych. Dwa – fanom się nie spodobały, bo twórca „Gwiezdnych wojen” po prostu naćkał w nich więcej generowanych komputerowo statków kosmicznych i stworków, które gryzły się z charakterystycznym wyglądem oryginalnej trylogii; doczekaliśmy się nawet protestów i próśb, by w sprzedaży znowu pojawiły się pierwotne wersje filmów, bez „poprawek”. Powszechnym symbolem sprzeciwu stały się tu dwie sceny: Han Solo zabijający Greedo w kantynie, w nowej wersji strzelający jako drugi, więc w obronie własnej, oraz Darth Vader krzyczący „Nieeeeeeeeee!” w scenie z Lukiem i Imperatorem z „Powrotu Jedi”.

Słuchowiska z błogosławieństwem George’a Lucasa

Słuchowiska z serii „Star Wars – The Original Radio Drama” to jednak zupełnie inna historia. Nagrano je za zgodą i z błogosławieństwem Lucasa, który prawa oddał za symbolicznego dolara, przy udziale Marka Hamilla, ponownie wcielającego się w Luke’a Skywalkera, oraz Anthony’ego Danielsa, czyli filmowego robota C-3PO. Lucasfilm przekazał radiowcom także ścieżkę muzyczną i bazę charakterystycznych dźwięków z filmu, jak odgłos miecza świetlnego czy przelatującego statku typu TIE fighter.

Pierwszą część wyemitowano w National Public Radio w roku 1981.

Reklama