Tadeusz Kantor w świecie wirtualnym

Interakcja z Kantorem
Dom Tadeusza Kantora w Hucisku zamieszkali czołowi spece od sztuki cyfrowej. Z intrygujących realiów tej siedziby chcą skomponować wirtualny spektakl.
Wirtualna scena przygotowana do projektu poświęconego Kantorowi i jego sztuce
materiały prasowe

Wirtualna scena przygotowana do projektu poświęconego Kantorowi i jego sztuce

To jeszcze jest czas, gdy możemy swobodnie tworzyć sztukę w wirtualnej rzeczywistości – przekonują Auriea Harvey i Michaël Samyn, czyli Tale of Tales. Belgijski duet to prawdopodobnie najbardziej znaczący twórcy interaktywnej sztuki cyfrowej minionej dekady, wciąż niedocenieni przyszli bohaterowie londyńskiego Tate Modern czy nowojorskiego Muzeum Guggenheima.

Igraszki z przestrzenią

Tale of Tales znani są z tak interesujących, nowatorskich formalnie i poruszających interaktywnych utworów, jak choćby „The Path” – nawiązująca do bajki o Czerwonym Kapturku, oparta na losach sześciu sióstr, symboliczna opowieść o dojrzewaniu i śmierci, czy bazująca na jednoaktówce Oscara Wilde’a „Salome” genialna miniatura „Fatale”. W tej „interaktywnej ekspozycji” – jak określają ją Harvey i Samyn – niemal każdy wykorzystany motyw, element scenografii ma ukryte znaczenie.

Teraz dwójka Belgów przyjechała do Polski na zaproszenie Instytutu Adama Mickiewicza i Fundacji im. Tadeusza Kantora, żeby stworzyć w sugestywnym trójwymiarowym świecie, widocznym przez specjalne gogle, wariację na temat Kantora – zmarłego w 1990 r. światowej sławy malarza, reżysera i teoretyka sztuki. Trafili pod dobry adres. Dom Kantora w Hucisku jest miejscem, w którym przestrzeń, za sprawą twórcy Teatru Cricot 2, uległa głębokiej deformacji.

W zbudowanym przez górali budynku z bali, do którego przywiera jak obca narośl murowana wieża, logika architektury nie obowiązuje.

Pełną treść tego i wszystkich innych artykułów z POLITYKI oraz wydań specjalnych otrzymasz wykupując dostęp do Polityki Cyfrowej.

Poleć stronę

Zamknij
Facebook Twitter Google+ Wykop Poleć Skomentuj