Kultura

Nie tacy kontestatorzy

Pionierzy rosyjskiego undergroundu

Petersburg, rzeźbiarz Matwiej Makuszkin przy pracy nad pomnikiem Wiktora Coja, lidera zespołu Kino. Petersburg, rzeźbiarz Matwiej Makuszkin przy pracy nad pomnikiem Wiktora Coja, lidera zespołu Kino. Alexander Demianchuk/ITAR-TASS / PAP
Pokazywany u nas film „Lato” Kiriłła Sieriebriennikowa i książka Konstantego Usenki „Buszujący w barszczu. Kontrkultura w Rosji sto lat po rewolucji” pokazują Rosję od strony undergroundu, wciąż bardzo mało znanego w Polsce.
Wiktor Coj podczas koncertu w 1988 r.Alexander Shogin/ITAR-TASS/Getty Images Wiktor Coj podczas koncertu w 1988 r.

Głównymi bohaterami „Lata” są Majk Naumienko i Wiktor Coj, liderzy założonych w ostatniej dekadzie ZSRR zespołów Zoopark i Kino. Obaj zmarli na początku lat 90. i obaj stali się ikonami rosyjskiej niezależnej sceny muzycznej. Wbrew pozorom nie jest to jednak film biograficzny – raczej impresja o pionierskich czasach rosyjskiego rocka, zrazu tępionego zawzięcie przez władzę i lokalnych urzędników, a potem, na początku pierestrojki Michaiła Gorbaczowa, „zalegalizowanego”.

Czytaj także

Ja My Oni

Czym są uczucia między robotami a ludźmi?

Jak autorka niemieckiego „Die Zeit” próbowała zaprzyjaźnić się ze „sztucznym inteligentem”, Botrisem.

Ana Mayr, [tł.] Adam Krzemiński
14.05.2019