Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Uczucia religijne

Kościół w młodej sztuce

Kle Mens, „Sąd Ostateczny, 1'30”, 2019. Kle Mens, „Sąd Ostateczny, 1'30”, 2019. Kle Mens
Kościół nie przejmuje się zbytnio młodą polską sztuką, za to ona interesuje się Kościołem.
Łukasz Surowiec, „Sukienka Grzechów Polskich”, 2016–2019.Archiwum Art Agenda Nova Łukasz Surowiec, „Sukienka Grzechów Polskich”, 2016–2019.

Głośno zrobiło się ostatnio o „Sądzie Ostatecznym” Hansa Memlinga. Najpierw za sprawą dyskusji o tęczy wklejonej w aureolę Madonny. O arcydziele niderlandzkiego twórcy pierwsi przypomnieli sobie twórcy memów, wykorzystując fakt, że na obrazie rozpięta jest tęcza. „Memling! Będziesz siedział!” – głosił jeden z graficznych żartów.

Do Memlinga nawiązuje też Kle Mens (właściwie Klementyna Stępniewska), która do swojego dzieła zabrała się wiele miesięcy przed aferą i gdy ta ostatnia wybuchła, praca była praktycznie na ukończeniu. Być może profetycznie coś przeczuwała, bo u siebie w miejscu tęczy umieściła biało-czerwoną flagę. Na razie jej „Sąd Ostateczny” nie powrócił jeszcze z wystawy w Londynie, ale można przypuszczać, że gdy tylko pojawi się na jakiejkolwiek ekspozycji w Polsce, wzburzenie po narodowo-katolickiej stronie może być ogromne. Chwilowo krąży po internecie i zbiera liberalne lajki na Facebooku.

Sporo ciekawostek

Dzieło Kle Mens powtarza kompozycję Memlinga, ale nasyca ją współczesnymi treściami. A zatem w lewym jego skrzydle zbawieni wędrują do nieba. W polskiej wersji to wyłącznie mężczyźni łączący cechy kibolskie (narodowe tatuaże z orłami) i patriotyczne (biało-czerwone opaski). Wędrują oczywiście, jak u Broniewskiego, czwórkami, pilotowani przez husarzy, ułanów, żołnierzy wyklętych i siostrę Faustynę. A tym, którzy już wkraczają do nieba, wyrastają także husarskie skrzydła, czyniąc z nich polską wersję aniołów. Z kolei do piekła wędrują same kobiety. Plugawa rasa pełna lesbijek i bezwstydnych, wyuzdanych ladacznic kryjących się za czarnymi parasolkami. Pośrodku Chrystus sprawiedliwy, otoczony nie apostołami, tylko świętymi. W parytecie, po jednej stronie kobiety (św. Agata, broniąca swej cnoty św.

Polityka 35.2019 (3225) z dnia 27.08.2019; Kultura; s. 76
Oryginalny tytuł tekstu: "Uczucia religijne"
Reklama