Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Będąc młodym raperem

Nowe pokolenie raperów

Bedoes. Bedoes. materiały prasowe
Po Taco Hemingwayu nadchodzi nowe pokolenie raperów, zróżnicowane jak nigdy wcześniej. To oni byli bohaterami młodej publiczności w tym roku.
Schafter.Kasia Mikołowicz Schafter.

Rok 2019 zapisze się w historii polskiej muzyki wejściem rapu na stadiony – na złość niechętnych mu salonów. Wspólny koncert Dawida Podsiadły i Taco Hemingwaya na warszawskim Narodowym dla 60 tys. widzów był ostatecznym dopełnieniem zmiany pokoleniowej na tym polu – to skala porównywalna jedynie z występem Perfectu na Stadionie Dziesięciolecia w 1987 r.

„Jestem głosem pokolenia, które nie ma nic do powiedzenia” – rapował swego czasu Taco Hemingway (prywatnie Filip Szcześniak, rocznik 1990), próbując odciąć się od przypisanej mu przez media roli sumienia generacji. Wskoczył w nią wraz z wrzuconym do sieci pod koniec 2014 r. debiutanckim albumem „Trójkąt warszawski” – portretem wielkomiejskich dwudziestolatków, snujących się weekendami po klubach w poszukiwaniu wielkiej miłości i tanich narkotyków. Taco ze swoim ironicznym dystansem i modnym wąsem był jak ilustracja do rodzących się wówczas dyskusji na temat umów śmieciowych i prekariatu. Ale jego głos, pięć lat temu na tle dość monotematycznej sceny ożywczy, bo odosobniony (choć wpisywał się w tradycję „inteligenckiego rapu”, któremu patronują tacy twórcy jak Fisz czy Łona), dzisiaj jest zaledwie częścią wielobarwnego chóru młodego rapowego pokolenia. Tu jest miejsce zarówno dla uliczników, zapatrzonych w ekrany monitorów introwertyków czy emocjonalnych ekshibicjonistów.

Trapowcy znad Wisły

Skąd ta różnorodność? Choć polski rap od zawsze był gatunkiem z założenia egalitarnym, przez lata dominował w nim niepisany osiedlowy kodeks, którego złamanie – np. poprzez romansowanie z popem, obnoszenie się sukcesem finansowym, a nawet pojawianie się w niektórych mediach – skazywało na środowiskowy ostracyzm czy przyklejanie twórcom łatki „hiphopolo”.

Polityka 50.2019 (3240) z dnia 10.12.2019; Kultura; s. 90
Oryginalny tytuł tekstu: "Będąc młodym raperem"
Reklama