Kultura

Aleksandra Gryka

Aleksandra Gryka na nieboskłonie polskich kompozytorów

© Jan Topolski © Jan Topolski
Na polskim nieboskłonie młodych kompozytorów gwiazda Gryki świeci jasnym światłem, z każdym nowym dziełem – coraz jaśniejszym.

Aleksandra Gryka urodziła się w 1977 roku w Warszawie. Kompozycji uczyła się na krakowskiej Akademii Muzycznej u Krystyny Moszumańskiej-Nazar (dyplom 2003) i Magdaleny Długosz (muzyka komputerowa). Uczestniczyła także w licznych kursach, m.in. w Helsinkach (2000) i Reichenau (2002). Jej utwory były wielokrotnie wykonywane na festiwalach „Warszawska Jesień” (mocny debiut „Oxygen 369,1” w 2001), „Audio Art” (najnowsze „Ambeoidal” na taśmę, wideo i zespół w grudniu 2006) czy „Musica Polonica Nova”.


Uprawia wiele dziedzin twórczości, od gry na fortepianie w triu specjalizującym się w tangach Piazzoli po autorskie filmy i animacje cyfrowe. W swoim dorobku ma dzieła na komputer („Interioryzacion” 2000), zespoły wokalne („konstrunity 0100” 2004), instrumentalne („Interialcell” 2003), w tym z elektroniką („(1’) exists as (-1’)” na flet, akordeon, trzy perkusję, fortepian i elektronikę), orkiestrowe („+” 2003) oraz utwory sceniczne. Jej balet „Alpha Kryonia xe” został wystawiony w Operze Narodowej w roku 2006 w cyklu „Terytoria”, zaś opera „Scream You” powstała w ramach międzynarodowego projektu „Kommander Kobayashi” i miała premierę na „Warszawskiej Jesieni” 2006, a teraz grana jest w Berlinie.

Aleksandra Gryka była wielokrotnie nagradzana (m.in. European Art Meeting we Wrocławiu), w tym roku po raz drugi nominowana jest do „Paszportu Polityki”. Fascynuje się science-fiction i makro- oraz mikrofizyką, posiada psa Alfreda. Jej utwory frapują zwartością i niedopowiedzeniem, perfekcyjnie opanowanym warsztatem orkiestracyjnym i elektronicznym, własnym i oryginalnym językiem dźwiękowym. Na polskim nieboskłonie młodych kompozytorów gwiazda Gryki świeci jasnym i stałym światłem, z każdym nowym dziełem – coraz jaśniejszym.

LUBIĘ KOSMOS - fotoreportaż

Muzyka i słowa: Aleksandra Gryka
Zdjęcia i montaż: Jan Topolski
Wykorzystano utwór: „Alpha Kryonia xe”, akt III oraz fragmenty wywiadu z 2004 roku dla magazynu „Glissando”

Za pomoc przy wykonaniu zdjęć w Giełdzie Papierów Wartościowych przy ul. Książęcej 4 dziękujemy Pani Ferenc.
Reklama

Czytaj także

null
Świat

Ukraina przegrywa wojnę na trzech frontach, czwarty nadchodzi. Jak długo tak się jeszcze da

Sytuacja Ukrainy przed trzecią zimą wojny rysuje się znacznie gorzej niż przed pierwszą i drugą. Na porażki w obronie przed napierającą Rosją nakłada się brak zdecydowania Zachodu.

Marek Świerczyński, Polityka Insight
04.11.2024
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną