Osoby czytające wydania polityki

Wiarygodność w czasach niepewności

Wypróbuj za 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Feministyczny Dramatyczny

Strzępka kontra Słobodzianek, czyli wojna o Teatr Dramatyczny

Monika Strzępka Monika Strzępka Michał Sosna
Tadeusz Słobodzianek i Monika Strzępka uczynili z konkursu na dyrekcję warszawskiego Teatru Dramatycznego pełen zwrotów akcji serial sensacyjny.
Tadeusz Słobodzianek skomentował wybór komisji zdjęciem pustej widowni Dramatycznego.Adam Jagielak/Wprost/EAST NEWS Tadeusz Słobodzianek skomentował wybór komisji zdjęciem pustej widowni Dramatycznego.

Komunikat wydany 21 stycznia wieczorem przez komisję konkursową, powołaną przez warszawski ratusz, był lakoniczny: „Bezwzględna większość członków i członkiń Komisji uznała, że kandydatura Moniki Strzępki spełnia przyjęte przez Komisję kryteria oceny kandydata dotyczące wartości przedstawionego autorskiego programu realizacji zadań w zakresie bieżącego funkcjonowania i rozwoju Teatru Dramatycznego m.st. Warszawy”. Ale użyty przymiotnik „bezwzględna” nieźle oddaje też charakter walki, jaką stoczono o tę największą warszawską scenę.

Dziewięcioosobowa komisja konkursowa, w skład której wchodziło troje przedstawicieli organizatora teatru, czyli miasta Warszawy, oraz po dwoje z Ministerstwa Kultury, stowarzyszeń branżowych i działających w Dramatycznym związków zawodowych, wybierała między czterema koncepcjami programowymi na kolejną pięciolatkę Dramatycznego. Reżysera Michała Zadary, związanego z Teatrem Akademickim Ryszarda Adamskiego, przeciw któremu toczy się postępowanie o molestowanie seksualne młodych adeptek aktorstwa (zawieszone „z uwagi na konieczność wykonania czynności w ramach międzynarodowej pomocy prawnej”), oraz reżyserki Moniki Strzępki, a także zarządzającego Dramatycznym od dekady dramatopisarza Tadeusza Słobodzianka. Udział ostatniej dwójki zdecydował o tym, że nie był to zwykły konkurs i wymiana dyrekcji.

Strzępkę i Słobodzianka łączą temperament i silna osobowość, ale nie tylko reprezentują zupełnie różne, a nawet przeciwne wizje teatru, są też od lat skonfliktowani. Walka o Teatr Dramatyczny w ich przypadku miała więc także wymiar osobisty (i epistolarny). Choć zwyciężczyni woli używać liczby mnogiej: – Odzyskanie tego miejsca w symbolicznym wymiarze było ważne dla całego środowiska.

Polityka 6.2022 (3349) z dnia 01.02.2022; Kultura; s. 83
Oryginalny tytuł tekstu: "Feministyczny Dramatyczny"
Reklama