Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty w okazyjnej cenie!

Subskrybuj
Kultura

Oscary 2022. „CODA” najlepszym filmem roku i noc niespodzianek

Twórcy filmu „CODA”. Gala rozdania Oscarów, 28 marca 2022 r. Twórcy filmu „CODA”. Gala rozdania Oscarów, 28 marca 2022 r. Brian Snyder / Forum
Najważniejszą statuetkę odebrali twórcy filmu „CODA”. Polska „Sukienka” w reżyserii Tadeusza Łysiaka nie otrzymała Oscara, ale już nominacja wiele znaczy. Gala miewała za to szokujące momenty.

„CODA” w reżyserii i według scenariusza Sian Heder to opowieść o próbie wydostania się z przypisanej roli i potrzebie wolności: 17-letnia Ruby Rossy jest córką osób głuchych i zapewnia im łączność ze światem. Jej ojciec (nagrodzony Oscarem Troy Kotsur) i brat (Daniel Durant) zajmują się połowem ryb, tak zapewniają przetrwanie rodzinie. Rossy, która jako jedyna słyszy i obsługuje radio na kutrze, ma też jednak własne marzenia.

CODA to skrót od Child of Deaf Adults, dzieci niesłyszących rodziców. A w filmie, co istotne, grają głusi twórcy. Do oscarowej stawki wszedł on późno, ale szybko prześcignął tegorocznych faworytów, choć miał wśród nich najmniejszy budżet i reprezentuje kino niezależne. Zdobył trzy nominacje, które zamieniły się w nagrody: za scenariusz, dla najlepszego aktora drugoplanowego i tę najważniejszą dla filmu roku.

Dwa razy więcej statuetek zebrała „Diuna”, choć były to przede wszystkim wyróżnienia techniczne. Faworytom (wymieniano zwłaszcza „Psie pazury”, „Belfast” i właśnie „Diunę”) przypadło po jednej nagrodzie. Już z tego względu można mówić o zaskoczeniach.

Dodajmy, że zwycięzców w najważniejszej kategorii ogłosiły wspólnie Lady Gaga i obchodząca 50-lecie kariery scenicznej Liza Minnelli. Jubileuszy było więcej: z okazji 50-lecia „Ojca chrzestnego” na scenie wystąpili razem Francis Coppola, Al Pacino i Robert De Niro. Ponownie spotkali się też gwiazdorzy z „Pulp Fiction” (film skończył 28 lat): Uma Thurman, John Travolta i Samuel L. Jackson.

Kadr z filmu „CODA”mat. pr.Kadr z filmu „CODA”

Will Smith policzkuje i wygrywa Oscara

Oscary wróciły do Dolby Theatre w Los Angeles i po pandemicznej przerwie formuła 94. ceremonii przypominała tę tradycyjną: z czerwonym dywanem, gośćmi (jak to ujął Stuart Heritage z „Guardiana”: w rozsądnej ilości) i trójką gospodarzy. A właściwie gospodyń. W tym roku galę poprowadziły wspólnie znane z komediowych ról Amy Schumer (zawodowa komiczka), Wanda Sykes i Regina Hall. Oscary od 2019 r. musiały sobie radzić bez gospodarza, w międzyczasie covid-19 wymusił na reżyserach imprezy zmianę konwencji i prezentacji zwycięzców.

W tym roku trio prowadzących od początku czyniło aluzje do kontrowersji towarzyszących Oscarom od lat: nie dość reprezentowanych kobiet i czarnych twórców zarówno w gronie Akademii Filmowej, jak i wśród nominowanych i laureatów. „Jesteśmy trzy – zawsze to taniej niż zatrudnić jednego mężczyznę” – mówiła ze sceny Amy Schumer. Komentuje się, że humor tej nocy był dosadniejszy i bardziej gorzki niż zwykle. Dość wspomnieć Reginę Hall, przeszukującą aktorów rzekomo pod kątem koronawirusa (wiadomo, że testowanie wygląda inaczej). Cała scena, ryzykowna i odważna, nasuwała oczywiste skojarzenia ze skandalami w Hollywood, które wychodzą na jaw w dobie #MeToo.

Mocnych akcentów było zresztą więcej i chyba nie wszystkie zakładał scenariusz. Chris Rock, który ogłaszał nagrodę dla najlepszego filmu dokumentalnego, został spoliczkowany (było to raczej zamarkowane, bezgłośne uderzenie) przez Willa Smitha. „Nie waż się mówić o mojej żonie!” – krzyczał ten drugi. Godzinę później niezwykle poruszony odebrał Oscara za najlepszą pierwszoplanową rolę w filmie „King Richard: Zwycięska rodzina”, opowieść o Richardzie Williamsie, ojcu słynnych tenisistek Venus i Sereny. I przeprosił za to, że go poniosło. Rzecz w tym, że żona Willa Smitha cierpi na łysienie plackowate, a Chris Rock niewybrednie zażartował – podobno nie po raz pierwszy – z jej charakteryzacji, najwyraźniej nie zdając sobie sprawy z tej niestosowności.

Nawet tradycyjne „in memoriam” – wspomnienie osób kina, które odeszły w ostatnich miesiącach – miało tej nocy inny nastrój niż zwykle. Na scenie wystąpił roztańczony chór gospel. Osobny hołd złożyła zmarłej Betty White aktorka Jamie Lee Curtis, trzymając w rękach psa i zachęcając do adopcji czworonogów – White słynęła wszak m.in. z miłości do zwierząt.

W czasie gali okazano też solidarność walczącej Ukrainie. Była chwila ciszy i zachęta do udzielania pomocy „w taki sposób, jaki jest dla każdego z nas dostępny”. Rzucały się w oczy niebieskie kotyliony i przypinki.

Czytaj też: Nowa „Diuna”, wielka pułapka

„Sukienka” bez Oscara

Pewne modyfikacje wprowadzono tej nocy także w związku z długim czasem trwania ceremonii (uważa się, że z tego powodu systematycznie spada jej oglądalność), od lat skracanej bez większego powodzenia. W tym roku jakieś cięcia były możliwe, bo statuetki w ośmiu kategoriach ogłoszono poza anteną. Krótko przed telewizyjną emisją gali o godz. 2 było już wiadomo, kto wygrał Oscara za najlepszy dźwięk, montaż, scenografię, kostiumy, charakteryzację i fryzury, nagrody rozdano też we wszystkich kategoriach krótkometrażowych. Ta decyzja także budziła kontrowersje i sprowokowała oskarżenia o podział na lepszych i gorszych nominowanych. W trakcie gali pokazano tylko skróty z wręczenia tych ośmiu Oscarów.

„Sukienka” w reżyserii Tadeusza Łysiaka, przypomnijmy, walczyła o nagrodę dla najlepszego filmu krótkometrażowego – i niestety jej nie zdobyła. Na statuetkę miał szansę również Janusz Kamiński, autor zdjęć do „West Side Story” Stevena Spielberga. W tym wypadku wygrał Greig Fraser za szerokie kadry „Diuny”. A niżej pełna lista tegorocznych zwycięzców.

Czytaj też: 10 centymetrów zamieszania. Rozmowa z twórcami „Sukienki”

Tadeusz Łysiak i Anna DzieduszyckaEmma McIntyre/EAST NEWSTadeusz Łysiak i Anna Dzieduszycka

Oscary 2022. Zwycięzcy i nominowani

Najlepszy film: „CODA”
Pozostałe nominacje: „Belfast”, „Drive My Car”, „Nie patrz w górę”, „Diuna”, „King Richard: Zwycięska rodzina”, „Licorice Pizza”, „Zaułek koszmarów”, „Psie pazury”, „West Side Story”

Reżyseria: Jane Campion („Psie pazury”)
Pozostałe nominacje: Kenneth Branagh („Belfast”), Paul Thomas Anderson („Licorice Pizza”), Steven Spielberg („West Side Story”), Ryusuke Hamaguchi („Drive My Car”)

Najlepszy aktor: Will Smith („King Richard: Zwycięska rodzina”)
Pozostali nominowani: Javier Bardem („Being the Ricardos”), Benedict Cumberbatch („Psie pazury”), Andrew Garfield („Tick, Tick... Boom!”), Denzel Washington („Tragedia Makbeta”)

Najlepsza aktorka: Jessica Chastain („Oczy Tammy Faye”)
Pozostałe nominowane: Olivia Colman („Córka”), Penelope Cruz („Matki równoległe”), Nicole Kidman („Being the Ricardos”), Kristen Stewart („Spencer”)

Najlepszy aktor drugoplanowy: Troy Kotsur („CODA”)
Pozostali nominowani: Ciarán Hinds („Belfast”), Jesse Plemons („Psie pazury”), JK Simmons („Being the Ricardos”), Kodi Smit-McPhee )„Psie pazury”)

Najlepsza aktorka drugoplanowa: Ariana DeBose, „West Side Story”
Pozostałe nominowane: Jessie Buckley („Córka”), Judi Dench („Belfast”), Kirsten Dunst („Psie pazury”), Aunjanue Ellis („King Richard: Zwycięska rodzina”)

Scenariusz oryginalny: „Belfast”
Pozostałe nominacje: „Nie patrz w górę”, „King Richard: Zwycięska rodzina”, „Licorice Pizza”, „Najgorszy człowiek na świecie”

Scenariusz adaptowany: „CODA”
Pozostałe nominacje: „Diuna”, „Dom Gucci”, „Drive My Car”, „Córka”, „Psie pazury”

Film animowany: „Nasze magiczne Encanto”
Pozostałe nominacje: „Luca”, „Przeżyć”, „Raya i ostatni smok”, „Mitchellowie kontra maszyny”

Najlepszy film nieanglojęzyczny: „Drive My Car”
Pozostałe nominacje: „Najgorszy człowiek na świecie”, „To była ręka Boga”, „Przeżyć”, „Lunana: A Yak in the Classroom”

Krótkometrażowy film dokumentalny: „The Queen of Basketball”
Pozostałe nominacje: „Audible”, „Lead Me Home”, „Three Songs for Benazir”, „When We Were Bullies”

Film dokumentalny: „Summer of Soul”
Pozostałe nominacje: „Ascension”, „Attica”, „Przeżyć”, „Writing with Fire”

Zdjęcia: „Diuna”
Pozostałe nominacje: „Zaułek koszmarów”, „Psie pazury”, „Tragedia Makbeta”, „West Side Story”

Montaż: „Diuna”
Pozostałe nominacje: „Nie patrz w górę”, „King Richard: Zwycięska rodzina”, „Psie pazury”, „Tick, Tick... Boom!”

Scenografia: „Diuna”
Pozostałe nominacje: „Zaułek koszmarów”, „Psie pazury”, „Tragedia Makbeta”, „West Side Story”

Kostiumy: „Cruella”
Pozostałe nominacje: „Cyrano”, „Diuna”, „Zaułek koszmarów”, „West Side Story”

Charakteryzacja: „Oczy Tammy Faye”
Pozostałe nominacje: „Książę w Nowym Jorku 2”, „Cruella”, „Diuna”, „Dom Gucci”

Najlepsza piosenka: „Nie czas umierać” z filmu „Nie czas umierać”
Pozostałe nominacje: „Be Alive” z filmu „King Richard: Zwycięska rodzina”, „Dos Oruguitas” z filmu „Nasze magiczne Encanto”, „Down to Joy” z filmu „Belfast”, „Somehow You Do” z filmu „Four Good Days”

Efekty specjalne: „Diuna”
Pozostałe nominacje: „Free Guy”, „Nie czas umierać”, „Shang-Chi i legenda dziesięciu pierścieni”, „Spider-Man: Bez drogi do domu”

Muzyka oryginalna: „Diuna”
Pozostałe nominacje: „Nie patrz w górę”, „Nasze magiczne Encanto”, „Matki równoległe”, „Psie pazury”

Dźwięk: „Diuna”
Pozostałe nominacje: „Belfast”, „Nie czas umierać”, „Psie pazury”, „West Side Story”, „Diuna”

Film krótkometrażowy: „The Long Goodbye”
Pozostałe nominacje: „Ala Kachuu – Take and Run”, „Sukienka”, „On My Mind”, „Please Hold”

Krótkometrażowy film animowany: „The Windshield Wiper”
Pozostałe nominacje: „Affairs of the Art”, „Bestia”, „Boxballet”, „Robin Robin”

Więcej na ten temat
Reklama

Czytaj także

Społeczeństwo

Spacerek pod lufą. Jak zwykli Polacy polują na myśliwych

Czy sprzeciw zwykłych obywateli może położyć kres polowaniom na zwierzęta? Sezon łowiecki właśnie się rozkręca.

Przemysław Ziemacki
03.10.2022
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną