Miej własną politykę.

Pierwszy miesiąc prenumeraty tylko 11,90 zł!

Subskrybuj
Kultura

Odszedł Pavarotti

© Cardinale Stephane, Corbis © Cardinale Stephane, Corbis
Jego śpiew był uosobieniem radości życia.

Już nigdy nie będzie Trzech Tenorów. Dziś o 5 rano zmarł pierwszy z nich.

Nie był jednak tylko jednym ze słynnego od czasu koncertu w Termach Caracalli w 1990 roku tria, wraz z Plácido Domingo i José Carrerasem. Samo jego nazwisko było symbolem. Pavarotti – to w świecie opery brzmiało jak Rolls-Royce. Co do aparycji, przypominał bardziej nowoczesną lokomotywę niż ekskluzywną limuzynę – nie miał postury amanta. Ale był niezawodny. Brakło mu może aktorskiego dramatyzmu, bardziej był nastawiony na eksponowanie piękna tego, co otrzymał od natury. A jego silny głos o pięknej, słonecznej barwie brzmiał tak, jakby coś takiego jak problemy techniczne w ogóle nie istniało. Ten śpiew był uosobieniem radości życia.

Pavarotti stał się symbolem. Także dlatego, że to on jako jeden z pierwszych wprowadził modę na współpracę świata operowego ze światem muzyki pop. Głośne się stały jego występy z Bono, Jamesem Brownem, Ricky Martinem, Erikiem Claptonem czy Céline Dion. Włoski gwiazdor ukazywał w nich klasę i poczucie humoru. Taki pozostanie w pamięci nie tylko wyrafinowanych melomanów.

Znamienne, że nawet w najbardziej rozpolitykowanych stacjach radiowych i telewizyjnych wiadomość o jego śmierci pojawiła się na czele wszystkich serwisów, detronizując wszystko inne...

Podyskutuj o muzyce na blogu Doroty Szwarcman.

Reklama

Czytaj także

Kraj

Nieświęty święty: czy to początek końca kultu Jana Pawła II w Polsce? Władza już wyczuła okazję

Trzęsienie ziemi, wybuch bomby atomowej, kamień milowy – oto reakcje po publikacjach na temat tuszowania pedofilskich skandali przez Karola Wojtyłę, gdy był jeszcze metropolitą krakowskim. Początek końca papieskiego kultu w Polsce?

Joanna Podgórska
17.03.2023
Reklama

Ta strona do poprawnego działania wymaga włączenia mechanizmu "ciasteczek" w przeglądarce.

Powrót na stronę główną